Dobro a zlo (aneb „grey zone“ Dexterova života)

(credit to Mantarhei)

Druhá řada seriálu Dexter byla ta, která mě uchvátila. První, kterou jsem viděla od začátku do konce a od začátku do konce jsem byla na trní, co bude dál. Chytí ho? Nechytí ho? Protože to nebylo jen o něm, ale také o životě jeho sestry, nadějné policistky, a hlavně o životě jeho přítelkyně a jejích malých dětí. Jak by je zasáhla pravda o tom, kdo Dexter skutečně je (sériový vrah, který sice vraždí jen ty „zlé“, ale pořád je to vrah, který by skončil na elektrickém křesle)? Tenkrát jsem nevěděla, že už je natočená i 3., 4. i 5. řada a kazící spoilery jsem ještě neznala. Zlaté doby. Není dobré znát budoucnost :-).  A pro ty z Vás, co již víte, co Pravda udělala s Debrou, Dexterovou sestrou, při pohledu na tu usměvavou mladou holku v následujícím videu zamrazí…

Je to video ze závěrečného Dexterova monologu (autoři to na nás diváky pěkně hrajou právě skrze jeho monology, protože přesně víme, co se mu honí hlavou), který je právě o dobru a zlu:

„Am I good? Am I evil? I am done asking these questions. I don’t have the answers. Does anyone?“ říká na závěr Dexter.

(hodně volně přeloženo: Jsem dobrý, nebo zlý? Už si tyto otázky nekladu. Nemám odpovědi. A má je vůbec někdo?)

Žijeme ve světě, kde je vše na první pohled pěkně nalajnované: to je dobré, to je zlé. Máme nějaká morální pravidla (zda je dodržujeme je jiná) a podle nich soudíme. Soudíme i podle toho, co nám přináší radost, a co ne. Emoce nám napoví a rozum to dotáhne dokonce.

Mám k tomu jen dvě poznámky:

1) Když jsem se nedávno začala zabývat etickými teoriemi, zjistila jsem, že ani etici sami se kolikrát nedohodnou, co je vlastně „dobré“ a co je „zlé“.

2) A znáte ten starý taoistický příběh o farmáři?

Zní přibližně takto:

Jeden farmář měl pouze jednoho jediného koně. A ten kůň jednoho dne utekl. Za farmářem přišli jeho sousedé, aby vyjádřili lítost nad tou strašnou ztrátou. Ale farmář řekl: „Proč myslíte, že je to tak špatné?“

O měsíc později se mu kobyla vrátila zpátky… a s ní dva krásní divocí hřebci. Sousedé byli nadšení z toho nenadálého štěstí, které farmáře potkalo. Takoví krásní silní koně! Ale farmář řekl: „Proč myslíte, že je to takové štěstí?“

Farmářův syn jednou z jednoho z těch divokých koní spadl a zlomil si nohu. Všichni sousedé vykládali o tom strašném neštěstí. Ale farmář řekl: „Proč si myslíte, že je to takové neštěstí?“

Pak přišla válka a každý schopný muž byl poslán do boje, kde také většina zemřela. Pouze farmářův syn, protože měl zlomenou nohu, mohl zůstat. Sousedé mu gratulovali, ale farmář i nadále říkal totéž, co předtím: „Proč myslíte, že je to takové štěstí“…

Tak co myslíte, co je dobro a co je zlo?

Vzpomenete si na chvíle, kdy jste měli pocit, že život je nespravedlivý, že něco chcete a on Vám to nedává? A kdy se ukázalo, že to, co jste prožívali jako zlo, se nakonec ukázalo být dobrem? Že Vás to někam posunulo? Nebo že jste prostě pochopili, že i v těch zlých dobách byli kolem Vás dobří lidé, kteří Vám pomáhali (přičemž jinak byste jejich dobro ani nepocítili?), nebo že k Vám přicházeli informace, které Vám v budoucnu pomohli se na ty chvíle podívat a říci: „Ano, bylo to zlé, trpěl/a jsem, ale svět mě nezradil. Stále mi pomáhal a vedl mě ke štěstí a svobodě….“

Četli jste již můj článek o Smyslu života? Ten první, ale hlavně ten druhý? Tam to všechno je… :-))

První článek ze série věnované Dexterovi naleznete zde. Ostatní jsou v rubrice Inspirace.

Pokračování naleznete zde.

Příspěvek byl publikován v rubrice Ctnosti a neřesti, Dexter, život se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 reakcí na Dobro a zlo (aneb „grey zone“ Dexterova života)

  1. Pingback: Smrt – ta neúplatná služebná | Žít je umění

  2. Pingback: Dexter, jeho konec a konec lidského života… | Žít je umění

  3. Pingback: Zasmát se vlastním chybám | Žít je umění

  4. Pingback: Dexter a Bestie v nás | Žít je umění

  5. Pingback: 14. Vnitřní soudce | Žít je umění

  6. Pingback: Návraty – Zasmát se vlastním chybám | Žít je umění

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

