Respektovat a být respektován – 2. část

(photo credit to Paul Synnott)

(photo credit to Paul Synnott)

Co to vůbec znamená někoho respektovat? Co všechno bych měl(a) respektovat, abych tedy vůbec respektovala? Respektovat potřeby své i těch druhých? Respektovat člověka takového, jaký je? I s jeho chybami? S jak velkými chybami? Kde je ta hranice toho, co respektuju, a co už je pro mě nezkousnutelné? A mohu, nebo musím, respektovat i člověka, který se chová způsobem, který je pro mě nezkousnutelný?

To jsou dost zásadní otázky. Ale také dost složité. Možná by nejdříve stálo za to začít tak nějak jednoduše…

Autoři knihy Respektovat a být respektován rozlišují přístup respektující a přístup mocenský.

  • Buď člověka respektuji jako člověka… nebo s ním jen manipuluji tak, aby vyhověl mým přáním. Aby skákal, jak já pískám. Nevidím v něm člověka, vidím v něm jen objekt, skrz který dosáhnu toho, co chci. A když už skrze něj nedosáhnu toho, co chci, rozhodně nedopustím, aby mi v tom zabránil!
  • Pokud člověka (ať již jde o dítě, nebo dospělého) respektuji, očekávám od něj zodpovědné chování. Pokud člověka nerespektuji, očekávám od něj slepou poslušnost. Řekl jsem a tak to platí. Bez odmlouvání, bez vysvětlování. Skákej.
  • Pokud člověka respektuji, kladu důraz na jeho vlastní vnitřní motivaci. Aby on sám vnímal smysl svého konání. A také jeho důsledky. Přirozené. Pokud člověka nerespektuji, tlačím ho do konání vnějšími pobídkami. Uchyluji se k vnější motivaci. Přikazuji, zakazuji, trestám a odměňuji.

Na kurzech i v knížce mají namalované takové panáčky… velký je ten autoritativní, malý je ten poslušný. Jen pokud jsou oba panáčci stejně velcí, je to respektující přístup. A autoři nám také kladou na srdce, že pokud dítě naučíme vzor velký-malý, místo velký-velký, budou ho praktikovat i oni. (Koneckonců jsou to takové malé opičky. Myslí si, že víme, jak na tomhle světě žít, učí se tomu „umění“ od nás, ale my neumíme vůbec nic…). A že se pak lehko může stát, že aby se i oni někdy (alespoň někdy) cítili jako ti velcí, budou se k někomu tak také chovat. Také si hned představíte ty dětské snahy o manipulaci (v počátku ještě nevinné, protože neuvědomované), ty nadávky a to bouchání do druhých, to urážení?

Začíná to velmi, velmi brzy. Ta představa, že můžeme druhým vládnout, manipulovat jimi, získat to, co my sami chceme prostředky, které mají do slušného jednání daleko!

A přitom mnoho rodičů to myslí taaaaaak dobře. Všichni víme, co je správné, a co je špatné. Všichni víme, co by děti měly dělat a co by dělat neměly. Všechny ty naše požadavky, které na ně máme, jsou velmi často zcela oprávněné.

Ale to, jak je vyžadujeme, je neefektivní.

Nebo jsou děti přesně takové, jaké bychom chtěli  (a jaký by měl kolikrát být prostě každý slušný člověk), i když nad nimi zrovna nestojíme a nehlídáme je? Nevyhrožujeme, nebo neuplácíme?

Jak říká mé oblíbené přísloví: Fighting for peace is like fucking for virginity (bojovat za mír je jako souložit za panenství).  Pozitivní vlastnosti v člověku nevzbudíme negativními pobídkami. Tak to prostě nefunguje.  Navíc strach (z trestů) člověka spíš zdeformuje, než zformuje. Stejně tak, když se naučíte pracovat jen tehdy, když za to něco dostanete, a ne z radosti, kterou Vám ta práce přináší.

Jaké jsou tedy ty efektivní způsoby komunikace?

A které způsoby, a proč, nevedou k tomu pozitivnímu cíli, ale spíš k tomu negativnímu?

O tom zas příště :-) Naleznete ho zde.

(První část cyklu o respektujícím přístupu najdete zde

Příspěvek byl publikován v rubrice Uncategorized. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 reakcí na Respektovat a být respektován – 2. část

  1. annapos napsal:

    Vidím že nikomu se do toho moc nechce? Jak velice lehko se o tom píše a jak těžké je, tak opravdu žít? Je to otřepaná fráze, „že moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého„ . Ne každá manipulace je zlá, když něco pochválím, muži, dítěti, tchyni a uvnitř si to vůbec nemyslím, je to špatné ? Nebo není ?

    • avespasseri napsal:

      Je velmi těžké to žít, velmi těžké je najít tu správnou rovnováhu. „Moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého“ je moc hezké, vůbec žádná fráze, jak se zdá. Málem jsem na tohle rčení zapomněla. Chválení jako manipulace? Těžko říci, vždycky, alespoň podle mě, záleží na tom, proč to děláte. Jestli jim prostě chcete udělat radost… neodradit je v jejich dalším snažení, nic katastrofálního bych v tom neviděla. Autoři respektovat a být respektován po pochvalách píší také a takové ty typické pochvaly (ty jsi ale šikulka a podobné hodnocení osoby) se jim nepozdávají. Ale oceňovat, oceňovat, oceňovat. Zaměřovat se na to pozitivní a hlavně na činnost, ne na osobu. Ještě o tom budu psát :-)

      • annapos napsal:

        Proto je tam ten otazník, osobně to nesnáším, mám ráda lidi, co opravdu diskutují, notoričtí chváliči mně neimponují, spíše naopak. Často se setkám s tím, že jakmile přestanu „chválit„ (pochlebovat), komentujícího člověka ztrácím, málokdo chce o čemkoliv mluvit, a opravdu od srdce, to již vůbec ne? V osobních vztazích? Je to otázka, opět věku a osobnostní zralosti?

  2. Alinka napsal:

    Moc děkuju za tahle shrnutí. Vůbec není na škodu si ty principy občas znovu připomínat. Aby se to člověku co nejvíc zažilo a zautomatizovalo. Kéééééžby :).

  3. Pingback: Trojka – ne, švédská ne… | Žít je umění

  4. Pingback: Respektovat a být respektován – 1.část (Návraty 2019) | Žít je umění

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s