Trochu jiná dieta – aneb 15 důvodů, proč nespolknout všechno, co nám média servírují

(photo credit. ŠJů)

(photo credit. ŠJů)

Nedávno mi můj student poslal článek Avoid News (Towards a Healthy News Diet), který napsal Rolf Dobelli. Dlouhý článek čítající 11 stran. Hned na úvod autor varuje, že pro většinu čtenářů to bude asi moc dlouhé. Prostě proto, že jsou zvyklí na krátké, jednoduché zprávy. Hlavně nic hlubokého, komplexního. Nedej bože ambivalentního.

Já mám své čtenáře ráda, tak jsem Vám těch 11 stránek „přežvejkala“ a tady Vám předkládám český překlad 15 základních tezí. A v závorce své poznámky.

Proč se tedy vyhýbat zprávám? Proč autor navrhuje „zdravou dietu prostou zpráv“? No, protože zprávy jsou podle něj jedovaté. Protože mají negativní vedlejší účinky. A ve skutečnosti nás ani opravdu nezasytí….

1. Zprávy nás systematický uvádějí v omyl

(„uvádějí v omyl“ pravda nezní tak razantně jako „klamou„, ale to víte, mému pozitivnímu myšlení vyhovuje tohle uhlazené vyjádření víc… rozhodně víc, než „lžou“ :-) Ale výklad prvního bodu nechávám čistě na Vás – no, posuďte sami)

2. Zprávy jsou irelevantní

(v podstatě jsou nám vlastně k ničemu :-))

3. Zprávy brání skutečnému porozumění

(Zahlceni fakty a srdceryvnými příběhy houby rozumíme tomu, PROČ. Což nám ve zprávách nikdo beztak nepoví. Že by státní tajemství??)

4. Zprávy představují toxickou zátěž pro naše tělo

(Bombardují limbický systém, rozhašují imunitní systém, tělo je v chronickém stresu. A vedlejší příznaky pravidelného příjmu hlavních zpráv? Strach, agrese a desentizace (to jako že se Vás už jen tak něco nedotkne… další srážka aut na dálnici? Nuda. Další válka? Nuda.)

5. Zprávy do značné míry zvyšují počet kognitivních chyb

(Čím víc zpráv, tím větší pravděpodobnost, že najdeme takovou, která potvrdí naše názory. Stačí si naladit tu správnou stanici, ten správný kanál, nebo najít ten správný blog :-) A náš mozek velmi rád odfiltrovává všechno, co odporuje jeho (našim) názorům.

6. Zprávy znemožňují myslet

(Já vím, v tichu myšlenek může člověk nalézt sebe sama. Ale předpokládám, že takto to asi autor nemyslel. Spíš mu šlo o to, že myšlení vyžaduje koncentraci a koncentrace čas. Ničím nepřerušovaný čas. Zprávy (novinky) jsou tu ovšem právě od toho, aby proud Vašeho myšlení přerušovaly… něčím novým. Lepším. Dramatičtějším. Zajímavějším.)

7. Zprávy mění strukturu našeho mozku

(Ajajaj. Napadlo by Vás to? Ale skutečnost, tedy podle vědců, já do svého mozku nevidím, je prý taková, že i mozek dospělých se biologicky adaptuje – bourá stará, nepotřebná spojení a vytváří nová. Případně už třeba ani žádná nevytváří, když nemusí moc přemýšlet… )

8. Zprávy jsou drahé

(No, zpravodajství z Olympiády bylo drahé zcela jistě. A to se odehrávala za humny. Ale ony také stojí náš čas. Čas, který věnujeme jejich sledování (a který bychom mohli využít užitečněji), a čas, který pak musíme zase věnovat tomu, abychom se opět začali koncentrovat na to, čemu jsme se chtěli věnovat původně. Pamatujete, jak dlouho Vám trvá, než přestanete myslet na to, či na ono (a kolik toho  „onoho“ přišlo z TV??), a ponoříte se zase naplno do své práce? A pak přijde kolega: „A slyšel jsi….??“ Grrrrr :-))

9. Zprávy narušily dávné propojení mezi něčí reputací a úspěchem

(Kdysi si lidé předávali informace o úspěších člověka proto, aby ten úspěch mohli také napodobit. Aby celá společnost na tom vydělala… a přežila. Kde ulovili většího mamuta? A jak? Ale k čemu je společnosti znalost toho, co si koupila nějaká „celebrita“?? Pravda… no k tomu, aby vydělala ta společnost, která ten artikl vyrábí. Já bloud… :-))

10. Zprávy produkují novináři

(Tedy pokud je zpráva opravdový produkt. Veškeré informace, které do sebe nasáváme, jsou informace, které nám předkládá pár lidí v TV, v novinách… Jsem optimista. Věřím, že existují i tací novináři, kteří si ověřují fakta a snaží se psát komplexně a pravdivě. Možná někde nějaký je. Ale jak často jste viděli zprávu o něčem, čemu jste do hloubky rozuměli, a viděli jste, jak pokroucená ta zpráva je? Jak důvěryhodný je pak samotný zdroj ???)

11. Fakta jsou někdy chybná, předpovědi vždy

(Sbírat fakta, vytvářet teorie, předkládat hypotézy a předvídat na základě teorií další průběh událostí… to dělá věda. Vědci píší dlouhé články. Tlusté bichle. Tráví dny na konferencích, kde se hádají, zda je ta, či ona teorie opravdu pravdivá. A pak přijde novinář a shrne ty články, knihy a konference do jednoho článečku. A všem je jasno. Hmmmmmmm)

12. Zprávy jsou manipulativní

(Slyšeli jste o inzerentech, vlastnících médií, PR agenturách? Stačí předložit ten správný obrázek světa a jste jejich. Viděli jste toho mediálního magnáta v jedné z Bondovek? Poznámka pod čarou: ne, nestál na Bondově straně.)

13. Zprávy z nás dělají pasivní příjemce

(Spousta zpráv je hlavně o tom, co nemůžeme nijak ovlivnit. Bouračky, politické půtky, situace v Africe, války. A pokud byste to nějak ovlivnit mohli (třeba se tomu sami vyhnout), tak informaci JAK se velmi často nedozvíte. Takže až zase někdy narazíte na nějakého sarkastického fatalistu, seberte mu TV. Uděláte dobrý skutek.)

14. Zprávy nám dávají iluzorní pocit, že se staráme

(No samozřejmě, vždyť se zajímáme o to, co se děje ve světě. V té naší malé globální vesničce. Trápí nás to. Soucítíme se všemi těmi trpícími. Tedy pokud už z nás není ten sarkastický fatalista. Ale pomůže nám to v tom, abychom pro ně něco udělali?)

15. Zprávy zabíjejí kreativitu

(Zkuste kreativně vytvořit něco, co už znáte. Ale hlavně, zkuste kreativně něco vytvořit, když musíte každou chvíli kontrolovat, co se kde děje. Protože co kdybyste přišli o něco zajímavého. Co kdybyste nevěděli, kdo vyhrál který závod. Co kdybyste  prošvihli nějakou zásadní informaci, která by Vám mohla změnit život?? )

A tak je prý lepší věnovat všechen ten ušetřený čas (a že to prý vyjde na půl dne týdně) čtení kvalitních časopisů, které jen nepředkládají fakta, ale jdou hlouběji, k souvislostem. Nebo ke čtení kvalitních knih. Nebo se na to vyprdnout a jít se pobavit. Nejlépe kreativně :-)

Příspěvek byl publikován v rubrice Bdělost se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

14 reakcí na Trochu jiná dieta – aneb 15 důvodů, proč nespolknout všechno, co nám média servírují

  1. jolana88 napsal:

    ani jsem netušila jak zdravě žiju – na zprávy nekoukám zásadně už několik let. (tv, co synek nedávno dostal – užívá spíš jako monitor) Přečtu si sem-tam výběr nehlavních.

    • avespasseri napsal:

      Jo, jo… vlastně bych to mohla přidat jako další bod do článku Proč je dobré mít děti :-)) Už nějakých 7 let jsem večerní zprávy téměř neviděla. Přišla jsem o něco zásadního?? :-) Jak píše autor: pokud se děje něco opravdu důležitého, vždycky to k vám nakonec nějak dojde…

      • jolana88 napsal:

        tak to mě nenapadlo.. Ale vždy si připomenu oblíbenou hlášku profesora Ječmena: „Napravo rakety, nalevo rakety… Já můžu být teoreticky stokrát mrtvej, a ona mě straší“ (cigaretama)

        • avespasseri napsal:

          Jo… tenhle výrok si také pamatuju :-) Z toho pak jsou i takové hlášky jako: do tohoto světa mám přivést dítě?? :-)
          Nosit růžové brýle možná někdy není k zahození :)

  2. Sedmi napsal:

    souhlas :) proto na ně nekoukám, stejně nemáme tv…

  3. Petra napsal:

    …to je zvláštní,taktéž nesleduju zprávy co se mi narodil syn…což už je nějakých 9 let.Sice jsem občas za mimoně,že se „neorientuju“ ,ale co mi za těch 9 let uniklo?Vůbec nic.A musím říct,že i po duši je mi rozhodně líp :-)
    To důležité se ke mně dostane vždycky.

    mmch., krásný blog,objevila jsem ho teprve před pár dny zcela náhodou a jsem „lapená“ :-)
    …ale byla to vůbec náhoda? :-)

    • avespasseri napsal:

      Mimoňové jsou tu vítáni :-))))
      Díky moc… jsem vždycky ráda, když slyším, že se mé psaní někomu líbí a že mu k něčemu je… dává mu to smysl :-) A mně chuť pokračovat dál :-)
      A… náhody neexistují :-)))))

  4. Na TV zásadně 4 roky nekoukám a je to opravdu lepší… sračky …

    • avespasseri napsal:

      Zprávy opravdu nemá smysl sledovat….
      většinou ani nemám čas, protože zrovna v tu dobu se uspává malá… a pak, když je náhodou nějaká výjimka a já to v tu dobu zapnu, tak jen zírám… což není myšleno pozitivně :-)

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

