Vyděšení učitelé?

(photo credit: skiff)

(photo credit: skiff)

Když jsem přemýšlela o tom, co jsem si odnesla z týdne věnovaného strachu, napadla mě jedna krásná souvislost s mou prací. Uvědomila jsem si, že důvěra a víra jsou velkým darem pro člověka s mou profesí…

Dlouhá léta jsem tak různě oscilovala mezi různými zaměstnáními, různými studijními zaměřeními a hledala jsem „to pravé“. Ještě když jsem se před čtyřmi lety vracela na univerzitu, nebyla jsem si jistá, zda je to ta správná cesta. Ale univerzitní prostředí mi vždy velmi vyhovovalo, jsem prostě studijní a bádavý typ :-) Víte sami :-)

Ale postupně jsem zjistila, že od mých magisterských studií se situace trochu změnila, v některých ohledech k lepšímu, v některých k horšímu. A pak jsem také zjistila, že základní postulát vědecké práce – aristotelská logika – mému paradoxnímu myšlení prostě nevyhovuje. Že pro mnoho lidí a mnoho oblastí výzkumu může být legitimní, ale cesta pro mě to není…

A tak jsem nakonec propojila, správně paradoxním způsobem, svá překladatelská, angličtinářská, arabštinářská, religionistická studia a učitelské a průvodcovské zkušenosti… do učitelství. A každým rokem mám silnější a silnější pocit, že je to pro mě to pravé. Dokonce už zase kroužím kolem překladatelství, ne jako kolem profese, ale už to převádění jednoho jazyka do druhého zase beru na milost. Stejně jako arabštinu. A vnímám i ty pozitivní stránky.

Učím děti, učím dospělé… i tady se mi krásně propojují různé zkušenosti a mám dojem, že i já se pořád učím. Bez čehož nemůžu být. A že se učím v několika oblastech najednou, v těch všech, co mě zajímají, včetně pedagogiky a psychologie, což prostě miluju. A třeba vyjde i ten grantový program EU pro učitele a budu moct vyrazit na učitelský kurz do Canterbury!

A jakou má souvislost učitelská práce se strachem?

No, to, první, co Vás asi napadne, je strach postavit se před své žáky. To hodně slýchávám právě u těch, kteří jdou třeba prvně učit čchi-kung. Tréma. To už po tolika letech učení a průvodcování velkých skupin tolik nemívám. Pak si představte to „klima v současných základních školách“ :-) Smečky divokých dětí :-) V tomto ohledu musím říct, že mívám většinou docela štěstí. Ty dvě skupinky dětí, které teď už opět učím, jsou úžasné.

Ale já teď mluvím o jiném strachu. O strachu studentů, že něco nezvládnou. Že je toho moc. Že jsou hloupí. Že se to nenaučí.

Připravuji teď jednu paní na cambridgeskou zkoušku PET. A když jsem přemýšlela o tématu strachu, napadla mě právě ona. A napadlo mě, jak moc je zásadní, že jsem se naučila věřit, že není čeho se bát. Právě díky mým studiím různých náboženských směrů. Že mám důvěru. V ní. Že nepropadám strachu, že to do června nezvládneme, i když se toho musí ještě hodně, opravdu velmi hodně naučit, aby tu zkoušku udělala.

Protože učitel je také něco jako průvodce. On musí být ten, kdo svému studentovi věří. Kdo mu právě tou svou vírou může dodat sebevědomí, které do přípravy na zkoušku nutně potřebuje. Kdo nesedí a nekroutí hlavou nad základními nevědomostmi a nechodí na výuku s rezignovaným „no, zkusíme to“, ale s vírou, že když budou oba naplno pracovat, že to, třeba i s trochou toho štěstí, dokážeme.

Protože vnést do situace víru dává lidem energii ji zvládnout. Zatímco strach je jak písek házený do soukolí původně dobře promazaného stroje…  

Příspěvek byl publikován v rubrice Strach se štítky , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

9 reakcí na Vyděšení učitelé?

  1. Sedmi napsal:

    takových učitelů by mělo být víc…

    • avespasseri napsal:

      A vidíš, kdybych učila na ZŠ, musela bych jít pryč :-) Nemám papír z peďáku. A hodně bych se bránila ho dělat, protože pedagogiku, psychologii i metodiku posledních pár let studuju docela intenzivně, jen prakticky a beru si z toho to, co pro praxi potřebuju. Neučím se „kdo si co kdy myslel“, neztrácím čas přípravami na zkoušky, ani sepisováním bakalářských a magisterských traktátů. To už mám za sebou a o smyslu této činnosti pro praxi si už myslím své. Představa, že učitelé by měli mít pedagogické vzdělání zní hezky a je i pravdivá, ale papír mu pedagogické vzdělání nedá. Ministr školství teď po všech učitelích bez peďáku dupe a vsadím se, že s některými, kteří možná jako učitelé opravdu nestáli za nic, papír nepapír, odejde i spousta zkušených Pedagogů bez papíru. Pak už bude stačit jen zavést školné (chceš učit? zaplať si to) a Kellerova vize se bude naplňovat ještě víc…

      • jolana88 napsal:

        na druhou stranu – nikdo mi nevysvětlit, proč nálepka „rodilý mluvčí“ zaručuje schopnost vyučovat…

        • avespasseri napsal:

          Nezaručí. Ona bohužel žádná nálepka to nezaručí. A bylo by trochu nefér, kdyby rodilí mluvčí měli mít nějakou výhodu než ostatní.
          Ona ani touha dobře učit nezaručí, že dobře učíte :-))
          Naše bývalá paní ředitelka dělala jednu velmi dobrou věc… propojovala děti a učitele podle toho, jak komu která skupina povahově vyhovovala. Řekla bych, že jen málokterý učitel může učit každého…

          • jolana88 napsal:

            jj – já vím – jenže právě rodilí mluvčí mají jednu z vyjímek. Což je smutné. Aby měl povinnost studovat – stačí když vyučuje 2hodiny neaprobačního předmětu – taky volovina.

            • avespasseri napsal:

              Já vím, že ji dostali :-(
              Je to postavené na hlavu… cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly. Nebo prostě jen hrou na to, jak já to myslím dobře a jak ti přede mnou byli paka…

      • Sedmi napsal:

        a kde teda vlastně učíš a co? Jazyky? Tchai-ti?
        Jo jo…. Keller…

  2. avespasseri napsal:

    V jazykovce, angličtinu. U Orlů čchi-kung :-)

  3. Pingback: 8. Strašáci… | Žít je umění

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

