Vnitřní rodič

Letitiatiba měla  v komentáři k článku o vnitřním soudci zajímavý nápad: jak je to s tím vnitřním rodičem? S tou částí nás, která nám říká, kde děláme chybu… a my ne a ne poslechnout :-)

Řekla bych, že stejně jako Est tady prohlásil, že jeho vnitřní soudce již zemřel na úbytě, já mohu snad říct, že můj vnitřní rodič už taky mele z posledního…

Mívala jsem ho silného, hodně silného. Chodíval a říkal mi: Tohle bys neměla dělat, ty chceš přece něco úplně jiného. Nebo otravoval neustálým: Proč neděláš tohle? To bys ale měla! Vždyť víš, jak je to pro tebe dobré… jen sama sobě ubližuješ, když to neděláš.

Ten můj vnitřní rodič měl spoustu připomínek. Všechny byly oprávněné. Velmi oprávněné. O to byl horší ten pocit, že jste těm všem oprávněným připomínkám nebyly někdy s to dostát. Ať jste dělali cokoliv.

Nevím, co mě to kdysi napadlo, ale jednou jsem nějak zjistila, že to vůbec nikam nevede. Rodič otravoval, já se buď cítila bídně, nebo jsem na just nedělala nic z toho, co říkal… čím větší vnitřní tlak, tím hůř. A místo toho, abych se soudila a říkala si, že jsem děsná, že to či ono nedělám, jsem to začala dělat jinak: začala jsem se sama sebe ptát, proč?

Vždyť když jednám takhle sama proti sobě, musím k tomu mít nějaký DOBRÝ důvod?

Protože proč jinak bych si tak ubližovala?

A pravda… vždycky jsem nakonec došla k tomu, že pro své chování, své vyhýbání se, své strachy, své hněvy, svou lenost atd, atd…. že pro to všechno mám VELMI DOBRÝ důvod. Většinou to mělo něco společného s pudem sebezáchovy v různých úhlech pohledu.

A nemůžete si dost dobře vyčítat, že máte pud sebezáchovy, že?

A tak se dnes sama k sobě snažím přistupovat ne jako rodič k dítěti, ale jako chápající přítel k někomu, kdo je v nouzi. Nehodnotí, nesoudí, ale pomáhá. Někdy se mi daří lépe, někdy méně. Ale je to rozhodně osvobozující…

Je to možná ovlivněné všemi těmi knihami a kurzy o výchově dětí… respektující a vlastně nevychovávající. I tím, jak člověk na vlastním dítěti vidí, že to věčné „Měla bys“ nikam nevede. V okamžiku, kdy místo tlaku zjistíte, proč to nejde, to najednou všechno jde…

Příspěvek byl publikován v rubrice DĚTI - ROZVOJ OSOBNOSTI, Kritika se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

10 reakcí na Vnitřní rodič

  1. jolana88 napsal:

    :( nějak netuším o čem (kom) mluvíte .. že bych něco postrádala? PS: a ne – nedělám si legraci – tenhle „pocit“ je mi cizí …

    • avespasseri napsal:

      Nikdy jste nenarazila na nějakého vnitřního „Měl bys“? Sice ne na první pohled moc kritického, netvrdil, že jsem blbá a tak :-), tvářil se, jak to se mnou myslí velmi dobře… ale rýpal a rýpal a nic mu úplně nebylo vhod :-))))

      • jolana88 napsal:

        nevzpomínám si. Nehoním „bycha“ – hlasitě prosazuji „kdyby kdyby nebylo kdyby, …“. Jsem, zřejmě, ten typ, co nemá zpětné zrcátko. Ne proto, že bych se neohlížela. Ale když jedu – tak necouvám. (neptejte se, prosím, kdo napsal – ztraceno v paměti – mojí). Určitě jsem v životě udělala – a udělám spoustu chyb a věřte, že nikdo jich nelituje víc než já. Ovšem podobnými výčitkami nebo pochybami netrpím. Rozhoduji se podle momentálních znalostí, vědomostí, poměrů – teď a tady.

        • avespasseri napsal:

          Ono to není ani tak o minulosti, jako o přítomnosti a budoucnosti :-) Většinou jsem si nevyčítala, že jsem něco udělala špatně, spíš, že bych něco měla dělat jinak teď, nebo do budoucna, ale pořád se vracím k tomu „špatnému“, jak to nechci :-) Minulost, alespoň ta mě už hodně dlouho netrápí :-))
          Ale to je asi dáno určitou mojí perfekcionalistickou povahou… každý jsme jiný :-))

  2. est napsal:

    Když už bych chtěl v sobě hledat vnitřního rodiče, nějaký moudrý a nápovědný hlas, byla by to bezpochyb intuice. Vnitřní vedení, které napovídá, ale nenutí, nikdy nevyhrožuje a nikdy nesoudí. Jenže není snadné ji vnímat, ego skoro všecko přehluší :)
    Podle popisu mám dojem, že váš vnitřní učitel jsou egem vytahované a vám o hlavu otloukané rodičovské poučky, názory, které vás ovlivnily (třeba z dětství), filosofie a vůbec vše z oblasti morálních postulátů, co vám kdy uvízlo v hlavě. Čili zase ego, tentokrát maskující se za mravního poradce :)

    Jestli mele z posledního, je to skvělé, neb zároveň s učitelem zaklepe bačkorama taky soudce a pár dalších person, které vám kecají do života, aniž by je o to kdo žádal :)

    • avespasseri napsal:

      Intuice a určitý vnitřní impulz, který nenutí, ale motivuje… pokud ho člověk přes to ego a přes ten věčný rozubrandující rozum uslyší :-)
      Vnitřní učitel (rodič) byl velký otrava a moralista :-) Ty nejvyšší hodnoty mi dokázal omlátit o hlavu a ještě se tvářil, že dělá dobrou věc, protože hodnoty přece nelze odmítnout. Vždyť kam by ten svět spěl, že :-)
      Rodič už jen tak lape po dechu… a vnitřního soudce jsem už prohlédla, tak snad dá dříve nebo později také pokoj, když si ho nebudu všímat. A nenaletím mu zas někdy :-)))

      • est napsal:

        Přidám jména pár person, pro snazší rozeznání: Strýček Skrblík, StrachMáVelkéOči, Nesmrtelná Teta, PravduMáNáčelník, CoKdyžNejsemDost… :)

        • avespasseri napsal:

          Hmm, děkuju, to se může hodit :-) Naštěstí mě hodně z nich moc neobtěžuje. Strach, jo, toho znám velmi dobře :-)

          • est napsal:

            Občas asi i PravduMáNáčelník, viz vaše pojednání o hněvu :)
            Naše představy o tom jak by svět a naši bližní v něm měli fungovat zůstávají občas nenaplněny.

            • avespasseri napsal:

              :-))) No jo, děkuju :-) To mi připomíná mou oblíbenou scénu z Sherlocka: „A high functioning sociopath. With your number.“ (a hraný úsměv), když bývalému příteli manželky Johna Watsona říká, že si na něj bude dávat pozor :-))))

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

