Resistance is futile

(photo credit: Marcin Wichary)

(photo credit: Marcin Wichary)

Neznám příliš startrekovských fandů. Asi bych je dokázala spočítat na prstech jedné ruky. Byly doby, kdy jsem tento seriál hltala… hlavně Novou generaci. Onu klasiku se Spockem jsem viděla také. Dokonce zrovna tento týden (ach, ty „náhody“) dávali v TV jeden z těch starých filmů. Dokonce se na to díval se mnou i můj manžel, který obvykle sci-fi nemusí… když ono to bylo tak roztomile naivní. Jejich představa technologie budoucnosti. Akční scény jak z indických béčkových filmů. Masky jak z céčkového hororu.

Vždycky jsem byla velká fanynka sci-fi filmů a knih (tedy ne taková fanynka, jako má spolužačka, která napsala o překladu sci-fi knih celou tlustou diplomku). Mám tendenci hledět do budoucnosti a hledat tam trajektorie dnešního vývoje… negativní trendy, i ty pozitivní. Raději mám symbolické a alegorické říše fantazie, než takové ty běžné knihy z přítomnosti o takových těch běžných lidských starostech a láskách a konspiracích apod. Ještě tak detektivky mě potěší.

Nová generace mě bavila právě proto, že každý díl vždycky nesl nějakou hlubší myšlenku, kterou řešil buď sám kapitán, nebo android Dat, který toužil poznat lidství, nebo kdokoliv jiný z posádky. Tím největším nepřítelem, se kterým se se posádka lodi Enterprise setkala, byli Borgové – napůl lidé, napůl roboti. Koho potkali, toho asimilovali. Odpor je marný (Resistance is futile) říkali.

Je to taková věta, která zavání rezignací. Zavání tím, že necháme zlo, aby nás převálcovalo. Že necháme cokoliv, aby to nad námi získalo moc, ovládlo nás to, manipulovalo nás to.  Je to věta, která je pro všechny bojovníky jako červený hadr pro býka. Je to věta, který zavání fatalismem… a víme (tedy já si ještě z dějin islámských zemí matně vybavuji), co takový fatalismus umí s lidmi a společností udělat.

A přece…

Je to podobné jako se strachem a s touhou.

  • Někdy je potřeba jít přesně tam, kam nám strach velí, ať nejdeme. Protože jsou to jen velké oči, které nás varují. A přitom není čeho se bát.
  • Někdy je potřeba vzdát se tužeb, protože je to jen ten nenažraný vlk v nás, který nemá nikdy dost. A teprve vzdáním se tužeb nalezneme tu spokojenost, kterou hledáme.
  • A někdy je třeba vzdát se odporu, protože je beztak marný. A teprve pak zjistíme, že jsme nad tím, co námi manipulovalo, co nás ovládalo, zvítězili. A že zlo najednou nemá šanci.
Příspěvek byl publikován v rubrice Vzdor se štítky , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

11 reakcí na Resistance is futile

  1. annapos napsal:

    Postřehla jsem, že někde vysílají sérii filmů, podívám se až na ty nejnovější? Humanita v nejstarších dílech-války a boje v nových, je ten posun? I na třech generacích mých star trek diváků, je ta resistence znát a také na mojí molici skleníkové………..smajlík

    • avespasseri napsal:

      :-)
      Pravdu díš… když šel v kinech po delší době nový Star Trek film, šla jsem natěšeně na něj. A protrpěla ho. Moc akční. Na pokračování jsem už nešla… i když tam hraje teď můj oblíbený Sherlock hlavního padoucha. Takové filmy už nejsou pro mě…

  2. Sedmi napsal:

    To je nase oblibena hlaska i doma… akorat jsem nevedela, ze to je ze Star treku… :D

  3. Pingback: Vzdorovitý červen | Žít je umění

  4. AdDragon napsal:

    StarTrek je klasika. I když nad Novou Generaci bych vyzdvihl Voyager a nad Voyager Hluboký Vesmír 9, který je asi nejlepší ze všech ST seriálů. V češtině není, ale přesto bych ho doporučil.

    StarTrek, zvláště v pozdějších seriálech a sériích, je skutečně zajímavou sondou do lidské psychiky – co na tom, že různé části lidských povah jsou promítnuty na mimozemské rasy. Možná proto jsou i lépe vidět.

  5. Pingback: 24. Vzpurný hřebec… (Absurdistán 2014) | Žít je umění

  6. Pingback: NEMUSÍME BOJOVAT… | Žít je umění

  7. Pingback: Tak Star Trek prý slaví 50 let! Spocku, žij blaze! | Žít je umění – ENjoy!

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

