Království cukrovinek

sweetsJe to zvláštní. Louskáčka nijak nemiluju, ale od pondělka už ho vidím potřetí. Jednou v divadle, podruhé kus v TV na dvojce (tedy to brněnské zpracování se mi líbilo mnohem víc) a teď sjíždí dcera na DVD Barbie v Louskáčku. Dárek od Ježíška. Já ani manžel s tím nemáme nic společného, tenhle dárek si nepřála ani ona, ani my. Prostě jsem na něj náhodou narazila…

Ten balet pochází z 19.století a je to esence dívčích a chlapeckých přání té doby, které se na Štědrý den zhmotňují.

Kromě nějakého toho prince a královen tu máme vojáčky, jednu zajímavou bitvu a království cukrovinek.

Já jen doufám, že generace našich dětí bude všemi těmi cukrovinkami, kterými ji ta starší válečná a poválečná generace zahrnuje, tak přejedená a otrávená, že se jí na Štědrý den bude zjevovat království ovoce a zeleniny :-)

My jsme asi taková mezigenerace, která na sladkosti nadává, píše srdcervoucí články o tom, proč přidané cukry tedy FAKT ne, dětem je dávat nechce… ale vánoční stůl se pod nimi prohýbá.

A naše žaludky a slinivky (atd.) úpí :-)))

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Tanec se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 reakcí na Království cukrovinek

  1. Sedmi napsal:

    My jsme zaspali, listky pry byly vyprodane uz nekdy v zari… tak treba za rok…
    btw ja se nemuzu dobreho cukrovi nabazit, protoze u nas se delalo „zdrave“ bez cukru a bile mouky, z mrkve treba misto toho cukru, navic se dost casto bud rozpadalo nebo pripalilo… a dost casto se tim treba dalo dlazdit, ale ukousnout se ty pernicky nedaly ani po rozlezeni do Velikonoc…

    • avespasseri napsal:

      Copak o to, my jsme taky zaspali, lístky byly taky fuč. Čekali jsme, až zjistíme, kdy vystupuje v roli myšky baletní spolužačka mé dcery. Ale jedna dobrá duše zvedla telefon, když se dozvěděla, že lístky už nejsou, zavolala manželce svého syna, a lístky pro nás byly. Takový vánoční dárek, paní je na mě velmi milá :-) Sice na balkón, kde můj muž na chvíli usnul, protože nic pořádně neviděl, ale mně se líbilo :-)))
      Zdá se, že bych měla péct nějaké hodně dobré cukroví, aby se naplnila má předpověď, že mládež bude přejedena .-))))))

  2. jolana88 napsal:

    cosi o „mezigeneraci“ se s nevelkými obměnami předává pár desítek let. Nevěřte zdravé budoucnosti ..Když pominu tradice (a k těm se i puboši, když přijde „jejich čas“ – dospějí – rádi vrací), bez nichž by „obžerství“ cukroví nebylo ono (nedostatek byl před válkou, dávno, je i po ní – a bude), faktem je, že náš organismus na čichové vjemy reaguje naprosto zajímavě – totiž teprve když zavoní vanilka a jehličí vezme skutečně na vědomí vánoční čas :) btw: i dnes je hodně rodin, kde se nepřejídají, jí zdravě – ale cukroví chybět nesmí :D PS: při představě „zeleninových“ vánoc mě omývají :)))))

    • avespasseri napsal:

      No, já nevím. Od té doby, co se mi narodila dcera, se mé chutě docela změnily. A od té doby, co jsem dost omezila přidané cukry, ještě víc. To cukroví, které jsem jako malá pekla (a dosud vlastně peču), někdy i v dvojnásobných dávkách, abych si to linecké např. pořádně užila, mi najednou přijde přeslazené. Stejně jako studentská pečeť apod.
      Snažím se recepty upravovat, ale není to ono. Snažím se péct zdravější, ale také to není ono. A to tradiční mi tolik nechutná, že ho jím míň a míň. Tradice se asi změnit mohou… ostatně řekla bych, že tohle je první období, kdy bílá mouka a cukr není považovaný za nějaký luxus, který si člověk užije jen jednou do roka plnými hrstmi. Jak i za mého dětství… rozhodně se u nás nejedlo tolik sladkého jak se jí dnes. No, mrkvové hvězdičky není asi nic extra :-) Ale kvalitní čokoláda, oříšky a ovoce… :-)

      • jolana88 napsal:

        není to ono – a nikdy už nebude. jak jste řekla – Vaše chutě se změnily. já to brala spíše všeobecně. S tím prvním obdobím souhlasit nemůžu; bráno jen podle Rettigové (1836) – boží milosti, anýzky … med, cukr, místo koření krémy ..Jak jíme sladké – co si já pamatuju a konzultováo s tatinem – pamatuje mléčné bary a cukrárny a vařené čokolády? Dukly, tatranky, suky .. doma se ponejvíce řešilo kynutým, lineckým a „tradiční“ bábovkou .. takže my došli k přesně opačnému názoru – dnes je méně sladko :)) Ale mrkvový dort – ten já rád :))

        • avespasseri napsal:

          Tak že bychom s příchodem těch možností po Rettigové zblbli?? :-)) Louskáček, pravda, odrážel navíc zvyky těch vyšších vrstev, kdo ví, jak to bylo tam.
          Copak o to, mléčné bary, cukrárny si taky pamatuju…. i to, že babička hodně pekla… ale u nás i tak byla sladkost spíš rarita než běžná věc… rozhodně ne každý den :-))

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

