Poslušnost a zrcadla

(photo credit: Brabent)

(photo credit: Brabent)

Miluju symboliku zrcadla.

Už si ani nepamatuju, kdy mi tak nějak secvaklo, že svět kolem mě zrcadlí to, jaká jsem…

No, ovšem co si z tohoto odrazu mám odnést tentokrát????

Dlouho jsem chodívala za svým dobrým přítelem a vyprávěla mu o těch svých prvňáčcích. O tom, jak náročné to je. Jak k nim hledám cestu. Jak to jde někdy lépe (když je po jejich) a někdy hůř (když chci, aby bylo po mém…). O tom, jak fungují stylem „já chci a chci a chci„. Jednou se na mě usmál a zeptal se: „Pěkné zrcadlo, ne??“.

Nebyla to pro mě novinka. Vím to už dlouho. Celý rok jsem se učila nejít hlavou proti zdi. Přijímat věci tak, jak jsou. A nehroutit se z toho, když není po mém. Není to se mnou tak strašné, to tedy jako ne…. :-) Ve srovnání s těmi dětmi (i některými dospělými) se vlastně neprosazuji téměř vůbec. „Chceš to tak?? Ok.“ Ale stejně jako nelžu, nemůžu ani říct, že bych sama sobě nenalhávala fůru věcí. S tou mou vzpurností to je podobné. Navenek se zdá, že jsem s mnoha věcmi smířená. Ale uvnitř to vře a bublá. Ani jsem sama netušila, jak strašně moc….

Ale říkám si: „vždyť už jsem se svou lekci naučila, ne??“.

Tak proč mě dnes zas tak vyvedly z míry??

Možná proto, abych tu vykřičela do světa, že POSLUŠNOST je ctnost.

Že jsme ji neměli zavrhnout jako pozůstatek zkostnatělé výchovy.

Protože je tak do nebe volající, jak veliký rozdíl je mezi těmi dvěma skupinkami z jedné školy – jedna spolupracující a druhá nespolupracující. Jedna šlape jak po drátkách, je plná legrace a pohody a děti se učí úžasným tempem. Druhá skřípe, skřípe a trojnásobně skřípe, je plná dohadů a děti se učí tempem hlemýždě….

Je strašně smutné vidět, že některé děti si samy hází svým přístupem do cesty kameny a zažívají spoustu naprosto zbytečných hádek…

Kolik lidí si podobným způsobem hází kameny do té své cesty a zažívá spoustu zbytečných sporů?? Do jakých zrcadel plných zloby se dívají?

Je to jak s tou mou studentkou – jak je možné, že někdo zrovna ve mně vidí člověka, který si to chodí do práce jen odsedět? A jak je možné, že jedna skupina dětí ve mně vidí usměvavou paní učitelku a druhá jen někdy? V jakém světě ti lidé žijí?? Jakou tvář jim ukazuje?? A proč?

Pamatuju si, jak jsem kdysi, před lety, byla na jednom nedělním kázání. Jo, to jsem odpovědi na své otázky hledávala v evangelickém kostele. A velmi úspěšně. Stačilo se něčím trápit a pak vyrazit v neděli na mši. A odpověď zazněla. Kromě tarotových karet to byl můj nejoblíbenější způsob komunikace s tím něčím, co mě přesahuje – nazvěte to třeba Bohem. Chodit do kostela jsem se naučila v muslimské zemi. Opravdu.

Tenkrát zaznělo kázání o poslušnosti. O tom, jak je třeba jí děti učit, aby byly jednou schopné nechat se vést. Nevnucovat Bohu (a potažmo světu) svou vůli.

Znáte to křesťanské, kristovské „Buď vůle Tvá„??

Já dnes zjišťuji, jak hluboká pravda to je.

Že ve své honbě za svobodou jsme zapomněli na ctnost poslušnosti. Podupali jsme ji. Proto, že ona podupala nás. Protože jsme s ní neuměli zacházet.

Ale stejně tak doufám, že jednou nepodupeme ani svobodu. Protože ani s ní neumíme zacházet.

Protože nejlíp se mi pracuje s těmi dětmi, které nejsou jak poslušné ovce, ale jako poddajný kůň, kterého musíte respektovat a který zas na oplátku respektuje Vás.

Takové děti to asi budou mít v životě nejjednodušší – naplní se obě jejich potřeby: jak autonomie, tak vzájemnosti.

Ale rozhodně nejsem ten typ, který chce krotit tygry v kleci…

Protože nesnáším klece a nesnáším krocení.

A jen doufám, že jsou to opravdu tygři, kteří si budou moct navěky užívat svobody své džungle.

A ne malí Mauglíci, kteří jednou budou muset do civilizace a zažijí velmi drsné zklamání…

Příspěvek byl publikován v rubrice DĚTI - ROZVOJ OSOBNOSTI, Uncategorized se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

