49. Návrat ke strachu,který má velké oči… (Absurdistán 2015)

velkeočiMinulý týden jsem v tom písku objevila něco, co se mě hodně dotýká. Něco, čemu se člověk vyhýbá. Za tím je většinou strach. No tak se na něj pojďme podívat… :-( Téma strachu, který má ale jen velké oči a nic víc, se právě tak pěkně nabízí… jedno z posledních dvou témat, která mi ještě zbývají… 

Pamatujete si na tu klasickou českou pohádku odehrávající se v kulisách lesa, po kterém chodil jeden kýchající hejkal a druhý, co tak nějak pajdal? A v kulisách hospody, kde vařila baba Magi dědkovi Bujónovi? Hlavně zabíjačkovou??

Jako malá jsem měla tu pohádku ráda a když jsem hledala námět na tento týden, vzpomněla jsem si na ni hned. To proto, že tématem jsem nakonec udělala strach… bu, bu, bu.

O strachu jsem už pár článků napsala – úplně dole mezi štítky naleznete naleznete strach zapsaný velkými písmeny. Čím větší štítek, tím významnější téma blogu :-) Takže třeba také láska a svoboda :-) Stačí odkliknout a vyjede Vám dlouhý seznam článků.

Jak už tu kdysi (a nejednou) zaznělo: Strach je dobrý pán, ale zlý sluha. Řekla bych to podrobněji takto: „Strach má jednu důležitou funkci a to ochránit nás před nebezpečím. Jsme díky němu opatrnější, neskáčeme autům do cesty, ani lvovi do klece. Pokud tedy nejsme kaskadér, nebo krotitel divé zvěře.“

Ale pak je tu ještě ten imaginativní strach. Ten strach, který nám vykreslí všechna ta co by kdyby. Který nám pospojuje všechno to, co jsme slyšeli od známých, viděli v TV a četli v detektivkách a thrillerech. Horrory, pravda, mají prý odkrývat strachy v nás a pomoci nám je prožít. Někdy ale spíš vnesou všechny ty přízraky do skutečného života. A prý že jen děti nerozlišují realitu od fantazie….

Reakcí na strach je prý ono známé FIGHT OR FLIGHT (neboli bojuj, nebo uteč). Sorry, anglicky to zní tak efektně :-)

Jak reagujete na strach Vy?? Dokážete se mu postavit čelem (a na základě čeho)? Nebo berete nohy na ramena a zdrháte, seč Vám síly stačí?? Únikovou strategií je ovšem i hrát si na mrtvého. Nedělat nic, předstírat, že se vůbec nic neděje, nasadit klapky, strčit hlavu do písku, jak ten pštros. (Pamatujete?)

A tak:

  • se chci svým strachům postavit a ne před nimi utíkat (jo, jsem spíš ten „flajťák„. Proč? To zas příště ….)

*********************************************************************************

Tak nevím. Celý týden jsem v roce 2014 završila článkem s písní Feeling Good – S úsměvem do nového dne. Tak to asi všechno nakonec dobře dopadlo. Ufff.

**********************************************************************************

Tímto článkem začíná předposlední! týden projektu Absurdistán 2015. Bližší informace k tomu proč, co a jak ohledně tohoto projektu najdete tady. Přehled témat, na které ještě nejspíš dojde a kterými jsem se již zabývala (i s odkazy), najdete pro změnu zase tady.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Absurdistán 2014, Absurdistán 2015 se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

9 reakcí na 49. Návrat ke strachu,který má velké oči… (Absurdistán 2015)

  1. Sedmi napsal:

    Dobrý pán ale zlý sluha??? Nemáš to prohozene?

  2. Sedmi napsal:

    A jinak mi pomáhá mantra proti strachu z Duny… Strach zabíjí myšlení….

  3. Pingback: Strach má velké oči, aneb když Vám nepřijde dítě domů… | Žít je umění

  4. Pingback: Muka žárlivosti… | Žít je umění

  5. ad Fight or Flight – jsem nevěděla, že i v angličtině je to tak efektní. V češtině je to totiž ÚTOK nebo ÚTĚK. Taky jsme na efekt! :-D

    Postavit se strachu / strachům radši než utéct –
    to chci taky, ale nevidím to nijak jednoduše. Připadá mi, že někdy to jde, je pravý čas, jindy ne, není, ještě nenastal souběh více věcí, okolností najednou, které umožní se tomu strachu postavit. Asi jako v pohádkách hrdina musí napřed něco, pak si sehnat kamarády a pak teprve se může postavit nějaké (své) hrůze. A ta důvěra, o které často píšeš, je v tom důležitá. Důvěra, že to jde dobrou cestou už proto, že já na to myslím, že já to chci, že já postupně něco dělám. Pak se ty okolnosti všechny spojí a dá se vstoupit i do toho, co vyvolává nepříjemno, odpor, nechuť, strach.
    – To píšu, protože zrovna ted mám jednu věc, která to vyvolává, a mně se zjevil dojem: „Musím se na to připravit. Nejde tam skočit hned teď.“
    A věím, že u žjen to, že si tohle uvědomuju a že nezapomínám na o téma, mě připravuje na to, do něj skočit.
    – Tak to zrovna teď chodí u mě :)
    Jindy zas je nutné se naštvat, třeba sám na sebe nebo na někoho nebo na něco, tím získat bojovnou energii, všimnout si jí, a ona se pak přetaví do odvahy k činu, akčnosti. A bez toho vzteku by nebyla, byl by např.jen smutek a zkroušenost, že „mi někdo ubližuje“,nemohla bych se za sebe s takovou postavit. Ten vztek teprve umožní další krok. To se mi stalo zase jindy.
    Jsou ty cesty zajímavé.
    Ale nemám je pořádně utříděné, natož odněkud našprtané.

  6. avespasseri napsal:

    Pravda :-) Vzpomínám si, jak jsem kdysi řešila, „proč to nejde“ a pak si symbolicky vzpomněla na to, jak jsme pouštěli draky. Jenže byl silný vítr a „nešlo to“. Drak nebyl dost silný a já dost zkušená „pouštěčka“, nepodařilo se mi ho udržet v letu…
    Psala jsem o tom kdysi v článku https://zitjak.wordpress.com/2013/09/20/proc-mohou-byt-strach-a-hnev-super-emoce/ (ten je ale chráněný heslem v rámci rubriky Tajemství života dle AP).
    Od té doby jsem, pravda, trošku dál a již si tak úplně nemyslím, že vztek a strach jsou nutně předstupněm toho správného kroku. Ale ono to v praxi tak nakonec stejně je. Dokud člověk zkušenostmi nedozraje, aby nepotřeboval vztek jako impulz a strach jako ochranu, tak jinak žít ani nemůže. A přesně jak říkáš, pokud důvěřuje tomu, že „to jednou půjde“ a chce to jen čas, tak ten čas přijde. Pokud nedůvěřuje, zůstane stát na místě – bojácně nebo naštvaně…
    No, ale taky jsem ještě nedozrála :-) Jen vidím, že to tak je, a že mě to tam vede :-)) Jen skočit :-)

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

