Má nejoblíbenější srílanská čtyřka

Má silvestrovská cesta na Srí Lanku je ještě daleko přede mnou a možná se ani neuskuteční. Však stát se může absolutně cokoliv. Ale pokud vše půjde tak, jak má, je to téměř jistota.

A tak je nejvyšší čas se začít tímto směrem dívat. Tenkrát jsem za těch x měsíců, které jsem tam jako delegátka žila, přečetla spoustu literatury (a spoustu si jí přivezla domů). O bohaté srílanské historii, o nejznámějších buddhistických památkách, ale i učebnici sinhálštiny. Asi je na čase ty informace v poklidu oprášit. A načerpat nové. Mně (a mým budoucím turistům) to prospěje a Vy se alespoň něco dozvíte o té „perle Indického oceánu„.

Lidi. Já ten ostrov prostě zbožňuju! 

Za ty měsíce jsem ho procestovala křížem krážem. Na některých místech jsem byla mnohokrát. A přece byla pokaždé jiná. Jiný úhel pohledu, jiný průvodce, který vyprávěl nějakou historku, kterou jsem ještě neznala. Jiné roční období. Jiné osobní naladění. Jiná skupinka s jinými zájmy. Každý z těch turistů, kteří se mnou kdy po Srí Lance cestovali, měli prostě vidět a slyšet něco jiného. A já jsem byla u toho!!

A ten ostrov má spoustu zajímavostí.

  • Neuvěřitelně starou a bohatou historii (Annuradhapura byla hlavním městem sinhálského království již ve 4.st.př.n.l). No, upřímně, kam se hrabe Česká republika.
  • Neuvěřitelně hlubokou duchovní historii (příchod buddhismu na ostrov a jeho rozvoj tam).
  • Neuvěřitelnou přírodní rozmanitost (pláže, hory).
  • Neuvěřitelnou religiózní rozmanitost (buddhisté, hinduisté, křesťané, muslimové).
  • Neuvěřitelně úžasnou kuchyni (teda ale pálí, lidi, pálí).
Jestlipak uhodnete, o kterou z oné čtyřky se jedná?  (photo credit: Dan Lundberg)

Jestlipak uhodnete, o kterou z oné čtyřky se jedná?
(photo credit: Dan Lundberg)

No, když jsem odtamtud po více než půl roce odjížděla, měla jsem slušnou nadváhu. Tedy zavazadla. Má kondička byla naopak asi nejlepší za pár let – těch schodů, co jsem v tom vedru vyšlapala nahoru a dolů! Toho úžasného zdravého a lehkého jídla! Zato v zavazadle jsem vezla spoustu oblečení (šije se tam na vývoz do Evropy) a těch sošek (Buddha, Šiva, Ganéša atd. atd.), které jsem chtěla po návratu využít k názorné religionistické výuce. (Už jsem se k tomu ale nedostala) Nějaké ovoce jsem určitě také vezla domů. Jo a – fňuk, fňuk – flašku bílého srílanského rumu, kterou jsem rozbila v na letišti v Ruzyni…

Strašně těžko se vybírá, kde  a co se mi líbilo nejvíc. V té řadě článků o Srí Lance jistě přijde řada na mnohem víc míst než jen na níže uvedenou čtyřku. Ale na tato místa myslím nejčastěji a nejvíc se těším, že se tam někdy vrátím:

  1. Pinnawala – sloní sirotčinec, kde se můžete kochat pohledem na slony cachtající se v řece, a kde si můžete slona i pohladit. Ano, to je to místo, kde jsem jednou potkala hinduistku, která se rozplývala, že hledí přímo na boha Ganéšu!
  2. Sigiriya – zbytky královského paláce z 5.st. n.l. na vrcholku 200m vysoké skály uprostřed rozlehlých zahrad. Vchod k paláci skrz ohromné lví tlapy. Jo a vosy a fresky.
  3. Kandy – městečko ve vnitrozemí obklopené horami (samo má nadmořskou výšku cca 500 m.n.m.). Jezero. Chrám Buddhova zubu. Botanická zahrada. Univerzita.
  4. Nilaveli – to místo zůstává v mých snech jako to nejpoklidnější místo pod sluncem. Horká pláž, moře od obzoru k obzoru, opice lezoucí mi na balkón a krabi k večeři.

O čem psát dřív???

Tentokrát to nechám na Vás! Co Vás láká nejvíc? O čem chcete číst jako první?? 

Příspěvek byl publikován v rubrice Na cestách se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 reakcí na Má nejoblíbenější srílanská čtyřka

  1. Sedmi napsal:

    Asi chrám ;-)

  2. Pingback: 15. Jahodový ráj, aneb bláznivá barevná voda života a jedno předsevzetí… | Žít je umění

  3. Pingback: Kdo nebyl v Kandy, nebyl na Srí Lance… | Žít je umění

  4. jana napsal:

    jaj, zaspominala som si pri tvojich pismenkach na moju cestu po Sri Lanke, aj ja som si ju zamilovala, je taka stavnata, svieza, zelena, to jedlo presne ako pises, chutne a lahke a tie neskutocne nadherne vyhlady z vlaku z Kandy do Colomba, hned by som sa vratila…..akurát som nestihla pozriet severovychodne poprezie okolo Trincomalee a Nilaveli, niekde som citala, ze pocasie tam byva nestabilne a viac veterno…..Vies poradit, ktory mesiac je navhodnejsi na navstevu SV pobrezia a ktore miesto na snorchlovanie?

    • avespasseri napsal:

      Dnes už bohužel ne tak úplně. Slyšela jsem, že po tsunami se toho hodně změnilo. Hotel, ve kterém jsme tenkrát bydlívali, sebrala vlna :-( Ale prý se tam od té doby hodně nových hotelů postavilo. Na sever se prý začalo jezdit víc, ale za mne před těmi 11 lety ještě ne. Na východ se jezdívalo právě mimo oficiální sezónu (tj. asi cca od nástupu jara, přes léto a podzim), kdy byly na západním pobřeží příliš velké vlny, zatímco na východě bylo krásně. Nepamatuji se, že by jinak bylo nestabilní počasí. Ale možná se mýlím.

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

