Z trochy laskavosti je největší radost…

Laskavost druhých nás pohladí po duši…

Znáte to také? Vlídný úsměv? Podaný mobil spadlý na zem v tramvaji? Nebo dokonce celá peněženka, kterou jste ztratili v autobuse a která na Vás čeká u sousedů (někdy se hodí mít v ní občanku)?? Laskavá reakce na Vaši prosbu?

Laskavost je laskavost. Od druhých lidí potěší. Získáme pocit, že okolní svět není tak nebezpečný, jak se nám může zdát. Nebo jak nám někdo namlouvá. Osobní zkušenost s laskavostí druhých je k nezaplacení.

Já potkala ve svém životě hodně lidí, kteří mi laskavě pomáhali. I muslimů, chachá :-) Jeden mě dokonce poslal (fyzicky) do Izraele a za Mojžíšem na Mojžíšovu horu, abych nalezla křesťanského Boha.  Další mě nechali zadarmo svést svým autobusem, když jsem neměla peníze.

Laskavost je ale opravdu laskavost. A stejně jako láska se neptá kdo komu co. Potěší stejně i od nás samotných vůči nám samotným. Získáme pocit, že stojíme za to, aby k nám byli laskaví i ti druzí… 

A tak jsem si řekla, že zapátrám po nějaké té laskavosti vůči sobě. Já nevím, jak Vy, ale já sama k sobě dvakrát laskavá nejsem. I když. Před nějakou dobou jsem četla článek o tom, jak mít rád sám sebe. Z těch x bodů (řekněme 10) se mě rozhodně tak 8 netýkalo. Rozhodně nejsem ten typ, který by si říkal „ty jsi ale osel k ničemu“ nebo „ale kdepak, čokoládičku si nechte pro sebe, já bez toho můžu být„…

Většinou všude čtu rady zaměřené zřejmě na lidi, kteří jsou vůči sobě horší než bachař k vězňovi (a tak se vlastně ani nedivím, že navenek se pak ukáže, kolik nenávisti v nich vlastně je…)…

A tak mě potěšil odkaz na knížku od Daphe Kingma – Jak mít rád sám sebe. 

Nehledejte ji, koupit se už (zatím) nedá. Pár stránek v PDF je k nalezení na webu ZDE. Já si ji nakonec koupila v novějším vydání na Amazonu v originále. Na sezení v knihovně nad jediným prezenčním výtiskem nějak nebyl čas…

(photo credit: Jamie Campbell)

(photo credit: Jamie Campbell)

A ta kniha se mi velmi zalíbila a velmi mi pomohla:

  • Dokázala krásně popsat, jaké to je, když člověk sám sebe opravdu miluje. To jest přijímá. Vnímá svou hodnotu. Dokáže obejmout a pomoci. Jako by objal a utěšil to malé vyděšené dítě, které se pokusilo udělat pár kroků, ale řízlo sebou o zem a pláče.
  • Dokázala krásně popsat, jak důležité to je.
  • Dokázala krásně popsat všechny ty způsoby, jak sami sebe mučíme, místo abychom stáli při sobě (v dobrém i zlém).
  • Dokázala krásně popsat, co nás v dětství zranilo, a jakým způsobem jsme se to snažili kompenzovat. Jaké je pak díky tomu naše životní téma, kde všude se nám ukazuje a jak nám nakonec může posloužit v dobrém (i lidem kolem nás).
  • A dokázala krásně popsat, jak moc je důležité nemlčet, ale mluvit. Nestát, ale konat. Zbavit se toho, co nám nedělá dobře. A hlavně, jak moc důležité je zahlédnout svou skutečnou podstatu, protože pak už člověk nemá co řešit…

Já jsem inspirována rychločetbou této knížky napsala jeden dlouhý mail, na který se mi dostalo laskavé a povzbuzující odpovědi. Uvědomila jsem si, kde je mé místo, a jaké to vlastně hry sama se sebou (a s okolím) někdy hraju. A taky jsem si uvědomila, že to, co mám poslední dobou tendenci dělat – vytahovat své slabiny a to, co mě trápí. a mluvit o tom, ať už tady na blogu nebo jinde, je jedna z těch nejlaskavějších věcí, které sami pro sebe můžeme udělat…

A tak mluvte o tom, zač si myslíte, že Vás druzí odsoudí.

Dovolte si mluvit o tom, co Vám nejde a v čem fakt nejste dobří. 

Dovolte si žádat pro sebe to, co si myslíte, že máte právo žádat. 

Když to budete dělat slovy, které neuráží ani Vás, ani druhé, je to ten první krok k tomu, přijmout sami sebe a postavit se za sebe! 

A udělejte to, co můžete, abyste ve svém životě udělali prostor něčemu lepšímu. Vyházet pár starých krámů – ať už ze skříně, nebo ze svých návyků se vždycky hodí :-) 

A to, že alespoň tohle dělám a je to laskavě přijímáno, mi dělá velkou radost :-)


Článek je v upravené podobě součástí knihy Vdechněte život poselstvím svého dětství. Podívejte se, co vše dalšího v knížce najdete, ZDE. Občas nabízím i slevu :-) 

 

 

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Láska se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 reakce na Z trochy laskavosti je největší radost…

  1. Pingback: 19. Jahodový ráj, aneb návrat do hnízda | Žít je umění

  2. Pingback: Co zcela jistě nemá smysl – 1. část | Žít je umění – ENjoy!

  3. Pingback: Jsi k ničemu! | Žít je umění – ENjoy!

  4. Pingback: Vnímáte otevřenost jako děsivou propast, nebo jako volný prostor? Peklo, nebo nebe? | Žít je umění – ENjoy!

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

