Co mě naučilo studium arabštiny?? Aneb co nosím po kapsách…

Když jsem tvořila svou první vizitku, vzpomněla jsem si na svá léta studia arabštiny.

Na ten největší dar, který mi ten jazyk asi dal: 

  • vnímat víc než jen pouhá slova!

Arabština funguje velmi zajímavým způsobem. Například ve slovníku nehledáte arabské slovo kniha (kitáb), nebo knihovna (maktaba), nebo autoři (kuttáb), ale jen a jen kořen KTB. Ano, arabský slovník je řazen podle kořenů….

A tak se postupně naučíte vnímat, že slova se stejným kořenem mají opravdu něco společného… 

A třeba si některé arabská slova lépe zapamatujete, protože v tom začnete hledat i něco, co v tom, třeba, ani není. Například SRR – surúr (radost), sirr (tajemství), sarír (postel).

Dobrý, ne?? 

Toto „dívání se za slovo“ mi nějak zůstalo.  Pamatujete na články o slovech děkuji a prosím, které jsem tu kdysi psala v době, kdy jsme to s dcerou hodně řešily? Již dávno v nich nevidím jen slovo, který se funkčně použije, když chcete poděkovat a poprosit o něco. Již dávno za nimi vnímám sílu vděčnosti a prosbu o to, co není samozřejmé… 

A když učím angličtinu, často upozorním na to, co se vlastně za tím slovem skrývá, aby se studenti neučili jen suché – speak=mluvit atd.

Velmi často (a velmi ráda) upozorňuji na JOY ve slově ENJOY. 

Jako by to tam nikdo neviděl (což je asi způsobené tím, že to slovo třeba vůbec neznají :-)) Pořád si pletou „těšit se na“ a „těšit se z něčeho„. Protože takhle si to obvykle najdou a přeloží. (Nebo protože si všeobecně pleteme radost s těšením se na něco???)

A přitom místo překladu si stačí představit tu radost, kterou v sobě cítí. 

A pak jen prostě EN-JOY!

(ve výslovnosti je en jako in…)

Tohle slovo mě již hodně dlouho nějak pronásleduje. Radost sama o sobě do mě pořád nějak „trká„.  Tohle slovo se mi tak líbí, že jsem ho použila právě na tu mou zbrusufunglnáglnovouprvní vizitku:

ENjoy your life!

Jo a vidíte ten fórek ve slově enjoy, který má co dělat s tím, že ty vizitky jsem si nechala dělat i kvůli tomu, že se již vážně chystám učit angličtinu víc soukromě a po svém?? (Tedy jako bych si to už dnes nedělala po svém :-))

Tak mě nějak osvítilo a vložila jsem tento slogan nejen do mých angličtinářských stránek, ale i na tento blog. (Všimli jste si??) Protože ani tento blog o ničem jiném není, ani celý magazín, který píšu, o ničem jiném není a ani čchi kung Orel v hnízdě, do kterého jsem se v poslední době tak ponořila (asi hlavně proto), o ničem jiném není :-)

A hlavně jsem si jednu svou vizitku hned dala do zadní kapsy, abych si vždycky, když budu vytahovat šalinkartu, vzpomněla, že si nemám dělat ze života ani závodiště, ani náročnou školu života, ale abych si ho prostě užívala v tom dobrém slova smyslu. S tou opravdovou radostí! Která je ostatně tématem celého tohoto roku! :-)

Možná by to chtělo ještě jednu vizitku do peněženky, když… 

A jednu do složky s přípravami, když…

A další do složky s magazínem, když…

A další do knížky a do deníku, když…

Hmmm,  jestli já jsem si jich nechala vytisknout dost na to, aby mi ještě zbyly pro lidi :-)) 

Máte také něco, co Vám připomíná, že se máte zastavit a „enjoy!“?? A jak jste na tom s vnímáním významu slov?

Příspěvek byl publikován v rubrice Kolik jazyků umíš..., Radost se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

8 reakcí na Co mě naučilo studium arabštiny?? Aneb co nosím po kapsách…

  1. Sedmi napsal:

    Všimla, hezké logo :-) i nápis

    • avespasseri napsal:

      :-) Nenazvala bych to logem. Spíš jsem hledala obrázek na vizitku a k tomu mě ještě napadla ta slova :-) Kdybych to chtěla brát jako logo, možná bych musela řešit autorská práva k tomu obrázku…

  2. jolana88 napsal:

    Máte hezkou vizitku. (ačkoli napoprvé jsem s jejím přečtením měla menší problém, ale to je „závada“ na mé straně). Se slovy – dobře. PS: slova děkuji a prosím – sice vnímám jinak, ale myslím, že článek celkově chápu :D

  3. Pingback: 21. Jahodový ráj, aneb nezbláznit se z práce :-) | Žít je umění – ENjoy!

  4. Pingback: Letím…. | Žít je umění – ENjoy!

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

