Meditace není žádný med!

Mám za sebou pár meditací. Různého typu (výčet různých druhů meditací by byl na dlouho). Někdy je to lážo. Jindy plážo. A jindy zase žádný med :-)

A právě jsem se vrátila z jednoho dlouhodobějšího tzv. retreatu. Nejsem první ani poslední. Lidi pořád retreatují. Stahují se do ústraní a tam meditují a meditují. Daleko od lidí (nebo alespoň od civilizace). Tedy pokud to není jak v té italské vesničce, o které nám teď vyprávěl učitel – Ital, který vedl meditační pobyt, na kterém jsem teď byla. Dramaticky mluvil o tom, jak meditoval v jedné opuštěné italské vesnici v horách, ze které ve 40. letech odešli všichni obyvatelé do Francie za prací. Nejdřív nasněžilo. A pak se ozvaly divné kroky. Klepání na dveře. A ty kroky pak zas odešly. No, třeba to byl jen pošťák… proč by jinak klepal, že?? 

Také jsme měli trochu toho sněhu...

Také jsme měli trochu toho sněhu…

Když jsem na tento retreat odjížděla a vyprávěla jsem manželovi, jak to tam bude vypadat, říkal: „To bych nedal„. Taky říkal něco o tom, že si mám vzít potají dceřin mobil a sjíždět tam youtube, abych se nenudila. No, představa, že tam bude 9 hodin meditovat a celý den mlčet, se mu asi nezamlouvala :-) Pravda, počítače a mobily jsme měli nakonec dovolené, ale ono bylo lepší se kolem nich moc neochomejtat :-)

Normální člověk by tedy řekl – „No, jestli není lepší vyrazit někam do kina, nebo za zábavou, nebo pokecat do putyky, nebo do kavárničky, nebo do vinárničky, nebo na výlet nebo nebo…“ Ale kupodivu jsem nebyla na retreatu jediná, zatímco ostatní někde pařili. Bylo nás tam téměř 30!

Jen si to představte 30 lidí. Ráno v 5 sedíte. A sedíte takhle bez pohnutí. Tedy to bych přeháněla, občas jsme se někdo – kromě Itala tedy – pohnul. Tu zakroutit hlavou, pohnout zatuhlými rameny, přehodit nohy, líp se usadit. Vždycky se něco najde, čím tu hodinu (i víc) sezení obzvláštnit :-) Naštěstí (bohužel??) jsme neměli vedle sebe 80 letou  indickou paní, která seděla 3 hodiny bez pohnutí (jak kdysi Ital v Indii), takže nás nic nenutilo přemáhat bolest… 

A takhle sedíte a chodíte (v meditační pidi chůzi) cca 9 hodin denně! 

Být bdělí kdykoliv jindy, při jídle, koupání, chůzi, čištění zubů atd. je bonus navíc.

Jo – málem bych zapomněla – měli jsme být bdělí i ve snu!! :-) 

fotografie1086

Takže v 1 hodinu zvoní budík. Ve 3 hodiny ráno zvoní budík. Pak už to někteří zkoušejí i po oněch 90 minutách. A protože spím v meditačním sále s cca 9 dalšími lidmi (naštěstí budí jen jeden budík) nemám kam před zvoněním utéct. Vlastně mám! Do spánku! Mockrát mě totiž ten budík nevzbudil! :-)

A jak se mi tedy nakonec líbilo?? K čemu taková meditace (=trápení) může být dobrá? Proč něco takového vůbec podniknout? A chtěli byste vůbec něco podobného někdy podniknout??

O tom zítra v týdenním shrnutí! (ZDE)

Příspěvek byl publikován v rubrice Mysl se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

10 reakcí na Meditace není žádný med!

  1. anitraM napsal:

    Fúú 9 hodín sedieť a meditovať by som nezvládla…po sediačky v lotosovom sede …absolútne nie. Meditácia účí to človeka koncentrovať sa, vnímať seba. Hľadala som jedno video, čo mi raz niekto poslal a našla som…

    Meditácia vedie k vnútornému pokoju a splynutiu s našim božstvom …a učí človeka byť v takomto stave aj v bdelosti. Takže majstrovstvom podľa mňa nie je meditovať 9 hodín, ale vedieť byť v takom stave aj v realite…v rušnom prostredí , či bežnom prostredí, kde sa nachádzame…v práci, či doma vedieť dosiahnuť takého stavu vo svojom vnútre…. k vedomému splynutiu s dušou v tele.

    Raz som čítala taký príbeh o Mníchovi, ktorý sa utiahol niekam do hôr, aby meditoval a dosiahol stavu osvietenia. Po niekoľkých rokoch sa vrátil späť a uvedomil si, že mu ušlo veľa rokov, ktoré strávil v horách a ničoho nedosiahol, len sedel a meditoval a pritom sa nenaučil ako spracovávať vzťahy s ľudmi, ako žiť svoj život a naplniť ho niečim zmysluplným.

    Som zvedavá na tvoje zhrnutie a čo ti to dalo…

    • avespasseri napsal:

      To je přesné. Tuhle story jsem už také slyšela :-) Z mého úhlu pohledu mám dojem, že zpočátku je třeba opravdu vyhledávat ústraní. Nic, co člověka bude zvnějšku rušit. Myslím, že jsem to už i někde četla. A naučit se v tomhle osamění najít cestu sám k sobě. K napojení na to, co člověku dá sílu pak sejít z těch hor a vystavit se s klidem mysli a mírem v srdci světu. Zůstat v horách je málo. Člověk musí ten klid a mír prověřit, vycizelovat. Protože v horách nejsou podněty zvnějšku. A některé podněty zvnějšku odhalí něco, co se uvnitř skrývalo. Já byla moc ráda nakonec za podněty zvnějšku, které tady byly dovolené (mobil, počítač). Díky tomu jsem objevila pár hloubek a pár nástrojů, jak ve vztazích fungovat ne z pozice Ega, ale z pozice soucítění :-))

    • avespasseri napsal:

      Jo a 9 hodin jsme jen neseděli. I jsme chodili. A bdělí, tj. meditovat vlastně, jsme měli být pořád :-) Pro začátečníky, myslím, je hodně i 5 minut :-) Ale četla jsem, že na vipassanu (10 dní, 10 hodin meditace vsedě denně, bez telefonů a ničeho) může jet klidně i začátečník. A nakonec si prý zvykne 10 hodin denně sedět :-) Říkala známá, která to absolvovala :-) Já si nebyla jistá, zda zvládnu 5 hodin ráno neusnout. Zvládla v pohodě :-) Člověk asi zvládne víc, než si myslí :-)

  2. Pingback: 47. Jahodový ráj, aneb v čem hledáte své útočiště?? | Žít je umění – ENjoy!

  3. Pingback: 46. Jahodový ráj, aneb v čem hledáte své útočiště?? | Žít je umění – ENjoy!

  4. Pingback: Výpisky z ticha… tibetská kniha o životě a smrti… | Žít je umění – ENjoy!

  5. Pingback: 49. Jahodový ráj, aneb pořád čekám, kdy mě něco naštve a ono fakt nic?? | Žít je umění – ENjoy!

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

