51. Jahodový ráj aneb tak trochu morbidně

Já vím, k Vánocům se takové téma snad ani nehodí… ale tak co byste čekali na té mimoňské cestě životem, která tady před nedávnem vypukla :-)

Ale možná je to všechno jinak, než jak nám podmanivá blikotající světýlka v obchodech chtějí namluvit – kupodivu právě tento týden jsem narazila na zajímavý článek o opravdovém původu Vánoc. Ten článek najdete ZDE. Je to něco, co jsem dosud ještě o Vánocích neslyšela. Tak se mrkněte a řekněte mi, zda i pro Vás je to novinka…

S tímto článkem tak nějak asi souzní jeden z nejsilnějších zážitků z včerejšího Štědrého dne (který se mi bohužel nepovedlo zdokumentovat, protože ačkoliv svůj tlačítkový mobil chráním před všemi nařčeními, jedno uznávám – noční fotky prostě nedává).

A jaký že to byl zážitek??

Pohled na hřbitov ozářený v temnu světýlky od plápolajících svíček!

Máme totiž s dcerou jeden takový zvyk. Před večeří chodíme na tajuplnou stezku. Manžel mezi tím připraví slavnostní večeři (ano, jsme mimoňská rodina). Tajuplná stezka je dosti strašidelná. Bereme si na ni jen světýlka z našich mobilů, protože je tam tma. Pokud tedy daný rok nenasněží. To je pak na cestu krásně vidět a ještě je tak romantická! Jako letos!

Stezka je tajuplná a vede ke hřbitovu!

To je pozůstatek štědrovečerního zvyku z mého rodného města. Procházka na hřbitov, kde se zapalovali svíce a cestou se počítali rozsvícené stromečky v oknech. Jako malá jsem to milovala!

svicka-lampa

Tady jsme si tento zvyk trochu upravili. Nemáme tu hrob, na který bychom chodili zapalovat svíčky. Tak se tam alespoň chodíme dívat! A cestou sledujeme (tedy já, dceru to extra nezajímá) ty ozdobené domy a vánoční stromečky v oknech.

Je to krásná vánoční atmosféra! 

Spousta lidí právě na Vánoce vzpomíná na své zesnulé blízké. Na všechny ty, kteří s nimi nemohou být. A ano, Vánoce nejsou jen o dárcích, předvánočním shonu, světýlkách a slavnostní večeři. Vánoce, jak se píše v článku, jsou původně hlavně oslavou života na pokraji smrti… 

Krásně to ladí s březnovým magazínem Aves, který jsem právě před Vánoci pročítala (vychytávám chyby, protože z magazínů chystám knížku). Právě ten je celý o smrti, který přivádí k tomu skutečnému životu! Člověk se totiž nesetká s opravdovým životem, dokud nepozná i smrt…

Krásně to ladí i s dnešním 9. dílem Mimoňské cesty, který jsem posílala všem, kteří se na ni na začátku adventu vydali. S dílem o strachu. Pravda, také trochu morbidní sváteční téma.

Krásně to ladí i s tím shrnutím mého letošního roku, ve kterém jsem musela uznat, že největší vliv na mě letos nemělo všechno to krásné, co se přihodilo, a čeho jsem dosáhla (není to to, zač jsem nejvíc vděčná), ale ta smrt, která letos obcházela tak velmi blízko!!

A ostatně to ladí i s tím jediným článkem, který na tomto blogu od 50. Jahodového ráje vyšel. (Jak nakoupit vánoční dárky v klidu a v pohodě? V čem spočívá ten fígl?) S tím, že to, co někteří považují za zlo (obchoďáky a shánění darů v nich), může někdo považovat za krásný zážitek, který si užívá. To jest s tím, jak moc záleží na úhlu pohledu!

Jak tak procházím měsíční shrnutí na tomto blogu a chystám díky nim celé shrnutí roku 2017, sleduji, jak se mé jahodové ráje postupně stávají vážnějšími a zamyšlenějšími a ne těmi plánovanými souhrny toho, co mi v daném týdnu udělalo radost! Ale ta radost pod povrchem stále je!

I tento týden byl sice vánoční a plný darů a radosti, ale i tak trochu morbidní, protože to nejsilnější z celého Štědrého dne byla ta světýlka svítící v temnotách nad hroby zesnulých… světýlka, která mají svítit nám na cestu!!

A co Váš týden? Ten předvánoční. Byl zběsilý, nebo poklidnější než v jiné roky? Byl poznamenaný nějakým tragičtějším zážitkem (třeba má tchyně skončila v nemocnici, ale 23.12. ji pustili domů), nebo vše proběhlo Ok? A co Váš Štědrý den? Doufám, že jste si ho užili a že byl OPRAVDU bohatý na ty OPRAVDOVÉ dary :-) 

Příspěvek byl publikován v rubrice O. JAHODOVÝ RÁJ se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na 51. Jahodový ráj aneb tak trochu morbidně

  1. Pingback: 70 % lidí jsou vlastně Zombie (aneb 1. výsledky jednoho průzkumu…) | Žít je umění – ENjoy!

  2. Pingback: Oslavujme prosinec za to, že učil, jak žít naplno! | Žít je umění – ENjoy!

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

