Co všechno se naučí (a třeba i nás naučí) takové vetřelčí děti???

(photo credit: Bohringer Friedrich)

(photo credit: Bohringer Friedrich)

Děti – to nejsou jen ti vetřelci z jiné planety, kteří Vám vtrhnou do života a převrátí ho vzhůru nohama. Nejsou to ani ti „křováci“ – necivilizovaní, hluční, nedodržující zásadní pravidla spolužití.

Kdo děti má, nebo kdo je s nimi v užším kontaktu – a nevidí jen tu vetřelčí a křováckou stránku – může zahlédnout i něco, co my jsme již dávno zapomněli.

Třeba onu nezdolnou vytrvalost, s jakou se děti učí.

  • Když se učí chodit, snad tisíckrát spadnou. Může to někdy i bolet. Třeba když se učí běhat, nebo jezdit na kole, nebo na lyžích.
  • Když se učí psát, ručka jim kolikrát nespolupracuje s předkresleným vzorem… ani s představami učitelů a rodičů.
  • Když se učí číst, přes rok jen louskají slovo po slovu (slabiku po slabice) to, co my přelétneme očima a víme…

Některé dítě se u toho navzteká víc, některé méně. Podle nátury. Některé se již ve školce začne vyhýbat věcem, které mu moc nejdou… také podle nátury. Nebo podle té zpětné vazby, kterou dostává= jsi úžasný, když ti to jde. Ostatně tuhle zpětnou vazbu dostáváme všichni a postupem času se nám velmi zalíbí být těmi Úžasňákovými a nebýt těmi chybujícími, i kdyby naše chyby nebyly nikdy na pranýři (a my s nimi)…

V článku o angličtině jsem psala o své studentce, které se špatně učí, protože má pocit, že jí to nejde… ten samý den jsem při každodenním uspávacím rituálu sledovala, jak má dcera čte příběh o Winx. Neřešila, jestli jí to čtení jde, nebo nejde… prostě se snažila knížku přečíst. Den za dnem. Nejdřív pomalu, nyní čím dál rychleji. Někdy sice žehrám na to, že to dítě nemá pořádně ponětí o čase (hlavně když jdeme ráno do školy), ale zas jí to dává úžasnou trpělivost…

Co ty Vaše děti? A co Vy? Jak Vám jde učení?? Čehokoliv??

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice DĚTI - ROZVOJ OSOBNOSTI se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

12 reakcí na Co všechno se naučí (a třeba i nás naučí) takové vetřelčí děti???

  1. Sedmi napsal:

    proc si vsichni spojuji svoje chyby se svoji osobou? tohle mam nejak jinak, vetsinou… a ucim se tak, ze se snazim vec pochopit, biflovat neumim, mam mizernou pamet :D
    May zatim klasika, bavi ji to, co ji jde nejlip… uvidime, jak dal. psani je porad boj, ale to mi nevadi.

    • avespasseri napsal:

      A vidíš, přitom jedna z psychologických pouček, tuším, zněla, že své chyby považujeme za náhodu, zatímco chyby druhých za chybu jejich osobní (a la měl jsem špatný den vs. je to vůl) :-)
      Ale u učení se to zatím zdá být jiné… minimálně narážím na lidi, kteří své chyby připisují své tuposti :-)) Taky to nechápu :-)) Ale i tady asi budou hrát geny… je fakt, že i některé děti se už velmi brzy raději vyhýbají tomu, co jim nejde… zajímalo by mě, zda se s tím už narodí, nebo kde to vzniká…

    • jolana88 napsal:

      dotaz: s kým (čím) jiným bychom svoje chyby měli spojovat?

      • Sedmi napsal:

        Myslela jsem to trochu jinak. Je jasné, že za svoje chyby může každý sám. Šlo mi spíš o takové to házení si popela na hlavu… A braní všeho jako útoku na svou integritu…

        • jolana88 napsal:

          díky. takhle už tomu rozumím. (jsem – občas – drobátko „zabržděná“ :D ) co se dětí týče – nemusí být Ajnštajnové – ale nemám ráda, když od rodičů slyším „ono to tomu našemu (naší) nejde..“ … z „boje“ se neutíká :)))

  2. Erička napsal:

    To já se skoro neučím vůbec :) Mám velké štěstí, že mám dobrou paměť, stačí mi co říká v hodině učitel, tedy většinou to tak je :)

    • avespasseri napsal:

      To se vždycky hodí… já to takhle taky vždycky měla :-))) A dodnes tvrdívám, že kdo nedává v hodině pozor, jen si přidělává práci :-))))))

      • jolana88 napsal:

        polemika – jsou učitelé, kteří se ve svých hodinách ztrácejí sami ( a) něčemu rozumět neznamená umět naučit b) učitelky – povětšinou – matematiky, fyziky ale i jazyků atp. – které studenti přistihnou při chybování (častém ://) ). to už je lepší si v hodině kreslit :DD

        • avespasseri napsal:

          Ale to musí být tmavá ovce mezi zářnými příklady učitelské dokonalosti :-))) Pravda, někdy je nejlepší si vzít tu matiku, fyziku nebo učebnici jazyka pod lavici a tam si ji potajmu číst, pokud si z té hodiny chce člověk něco odnést :-))))

          • jolana88 napsal:

            v tom případě tmavých ovcí vypouštějí příliš .. je hrozivé, když namísto vysvětlení dítko slyší „protože proto, si to zapamatuj“ – taky by mě škola nebavila… taky je (dost) učitelů, co dítku řeknou „tohle ještě NE“ … u nás doma, konkrétně, je učení povětšinou „zvláštní“ .. co si pamatuji ty starší – bylo to horší, stěžovalo si hodně učitelek (bezpodivu)

            • avespasseri napsal:

              Taky bych uměla říct „protože proto, si to zapamatuj“ :-))) Věřím, že jsou děti a třídy, ve kterých otázka „Proč?“ neznamená „Vysvětlete nám to“, ale „trochu to zdržíme… pojďme vymýšlet praštěné otázky…“ :-))) Ale pokud se učitel zdráhá vysvětlovat, protože ho nezajímá dítě nebo látka nebo výuka jako taková, tak je něco špatně :-)

  3. Pingback: Chybami se člověk učí… | Žít je umění

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s