Smysl života dle AP (Aves Passeri)

Má vůbec smysl přemýšlet o smyslu života? Není smyslem života prostě jen žít, protože cílem je právě ta cesta? A přemýšlením smysl života nikdy nepochopíme a už vůbec jej nenaplníme, polapeni v pasti rozumu?

No, pokud Vás vůbec kdy napadlo se po smyslu života ptát, pak přemýšlet o něm má pro Vás smysl zcela určitě. Možná je to i životně důležité, což závisí na tom, zda ta otázka vzešla z hluboké deziluze životem, nebo jen ze zvídavé mysli. A i kdyby to byl jen trik Vaší mysli, jak Vás od toho, co je smyslem života, odvést, tak pokud si sami jasně neuvědomíte, že je to jen a jen trik, klidně po smyslu života pátrejte dál. Protože kdo se ptá, ten se nakonec dočká té správné odpovědi, i kdyby měla znít: „Nepátrej a žij!“.

Ale jaká je doopravdy ta správná odpověď? Netroufám si mluvit za celé lidstvo. Mohu mluvit jen sama za sebe, za to, co se jako smysl života vyjevilo mně. Budiž tedy tento článek příspěvkem do debaty o smyslech života, výpovědí a inspirací pro ty, které to zajímá.

S tázáním se po smyslu života přicházejí jisté otázky:

  • je smysl života nějak daný (vyjeví se?), nebo si ho člověk musí sám pro sebe najít?
  • má život vůbec nějaký smysl, nebo jsme jen náhodná hříčka přírody a max. smyslem žití je prostě jen žít, bez nějakého účelu, jen se narodit, rozmnožit se a posléze umřít?
  • a co je vlastně tím smyslem života?

Hmmm?? Podle mě VŠE, NA CO PŘIJDETE, JAKÝKOLIV SMYSL ŽIVOTA, AŤ TEN VÁŠ, KTERÝ SVÉMU ŽIVOTU DÁTE, NEBO TEN, KTERÝ PŘIJMETE JAKO NĚCO, CO VÁM BYLO DÁNO, JE LEGITIMNÍ A PRAVDIVÝ. V JISTÉM SLOVA SMYSLU. I TO, ŽE NEMÁ SMYSL NĚJAKÝ SMYSL ŽIVOTA HLEDAT.

Ale pojďme si k tomu povědět trochu více a trochu hlouběji se zamyslet nad slovy, které používáme. Protože slova jsou mocná a kolikrát mají moc nás splést.

Co vlastně hledáme, když se ptáme po smyslu? Jaký to má vše účel? Jaký cíl to má? Nebo k čemu je to vlastně dobré? Jaký užitek to má, co mi to vlastně dá? Vzpomeňte si na své školní roky (pokud je již máte za sebou) a na tu věčnou otázku: Proč se to mám učit? K čemu mi to bude? K čemu je to vlastně dobré?

K čemu je dobrý život?

K čemu je dobrý MŮJ život?

Ach ano. První otázku, k čemu je dobrý život všeobecně, odpovědět asi nedokážeme nikdy tak, abychom se na tom všichni shodli (a tím alespoň trochu měli dojem, že by to tedy snad mohla být pravda).

Ale MŮJ VLASTNÍ ŽIVOT? Kdo jiný dokáže na tuto otázku odpovědět, než já sám? Ne mí rodiče, ne lidi, kteří jsou kolem mě, ne lidi, ke kterým vzhlížím. JEN JÁ SÁM DOKÁŽU ŘÍCT, K ČEMU JE DOBRÝ MŮJ VLASTNÍ ŽIVOT.  ZDA MÁ SMYSL TAKOVÝ ŽIVOT ŽÍT!

Ano, otázku po smyslu života často kladou dvě skupiny lidí:

1) ti, kteří stojí na hranici života a smrti, ať již smrti skutečné, nebo symbolické (rezignace). Mám na život zanevřít, vykašlat se na něj, nebo stojí za to ho žít?

2) ti, kterým to nedá a musí všechno vědět a všechno znát :-) Asi takoví, jako já :-)

Pro první skupinu je smysl života otázka životně důležitá.

Pro všechny ostatní je to otázka důležitá do té míry, do jaké jim odpověď změní život k lepšímu…

A kolik lidí, tolik odpovědí:

– smyslem života je být materiálně zabezpečený, protože „bez peněz do obchodu nelez“.

– smyslem života je být uznávaný a slavný, protože „za sebou musím nechat nějakou stopu“.

– smyslem života je žít svůj potenciál, naplnit své schopnosti a sny, být dokonalým Já protože „žít máme autenticky“.

– smyslem života je vnést do života dobro, spravedlnost, rovnoprávnost a krásu, protože „spousta lidí neuvěřitelně a nespravedlivě trpí“.

– smyslem života je užívat si, protože „život je krásný a máme ho milovat, žít naplno a na nic se neptat“.

– smyslem života je dosáhnout moudrosti, protože „znalosti o chodu života jsou životně důležité“.

– smyslem života je probudit se, spojit se, nebo podrobit se božství, protože „život je jen koloběh utrpení, marnost nad marnost a jen v něčem, co nás přesahuje, nalezneme mír“.

– smyslem života je učit se, rozvíjet se, protože „život je sled lekcí, ve kterých se máme osvědčit a očistit“.

– smyslem života je získat moc, protože „bezmocní jsou chudí a trpí a to není žádný pořádný život“.

– smyslem života není nic, protože „život je jen náhoda a ještě k tomu dost ukrutná“. Na což lze reagovat dvěma způsoby: buď propadnout depresi a nakonec případně spáchat sebevraždu. Buď přímo, nebo nepřímo (absolutním zanedbáváním toho, co je zdravé a život podporuje, a podlehnutím toho, co je nezdravé a život dříve nebo později bere). Nebo tu bezesmyslnost radši nevnímat a propadnout bezuzdnému užívání si, které je ale v posledku nepřímou sebevraždou.

Co je tedy OPRAVDU smyslem života? Kdo z těch lidí má pravdu?

Všichni a nikdo. Tak to holt už tam v tajemných hlubinách života chodí…

Pokračování příště… naleznete zde

Články z rubriky Tajemství života dle AP o tom, co zcela jistě nemá smysl naleznete zase tady.

(upozorňuji, že pokračování bude chráněné heslem stejně jako všechny články rubriky Tajemství života dle AP; tyto články budou přístupné pouze pravidelným čtenářům. Pokud mezi ně chcete patřit i Vy, stačí se k odběru zcela zdarma přihlásit buď prostřednictvím Facebooku (v tom případě mi, prosím pošlete na avespasseri@yahoo.com mail, protože většinou Váš kontakt na FB nedohledám a já Vám heslo obratem pošlu), nebo e-mailu, viz pravý panel blogu)

Příspěvek byl publikován v rubrice Tajemství života dle AP se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

12 reakcí na Smysl života dle AP (Aves Passeri)

  1. annapos napsal:

    Dobrý večer. Začnu frází, že jsem ráda za vaši návštěvu a nemusíte spěchat s odpovědí, užijte si krásné prázdniny.
    K vašemu dnešnímu článku musím říci, že jsou tam, na otázky dány i odpovědi, tedy pro lidi co nemají chuť diskutovat, pro mě starou paní, je to na hodiny a hodiny diskusí, jen asi nedokáži vše tak krásně formulovat.
    Můj smysl života? V mém věku přirozené a nesplnitelné, něco předat dál, je to tak těžké, celý svět si touží to své, znovu a znovu prožít na vlastní kůži? Moc vás zdraví Anna

  2. avespasseri napsal:

    Hodiny a hodiny diskuzí, to máte pravdu. Je to velmi bohaté téma. A Váš smysl života? Proč nesplnitelné… pište, sdílejte, proto tu jsme, abychom předávali dál to, co jsme se naučili. Nacházím na internetu hodně takových lidí, mladších, starších. Internet je pro to úžasné médium. A já je čtu a něco z toho, o čem píší, ve mně zcela jistě zasazuje svá semínka. A kdo ví, kdy se ty rostlinky proderou na světlo a jaké vůbec budou. Chápu Vaše rozčarování, já jsem matka a učitelka a také kolikrát buším hlavou o stěnu, když vidím, že mohu něco říkat stokrát a je to jako bych házela hrách na stěnu. Vidím odpor, touhy, strachy a různé druhy agrese, tiché i otevřené, pasivní i aktivní. A sama se učím, jak k druhým přistupovat, abych těmto reakcím co nejvíce předcházela. Ale doufám, doufám, že tam ty semínka také jsou. A se světem to podle mně není tak hrozné, jak se zdá. Už nejsme ani v pravěku, ani ve středověku, lidé se vyvíjejí a učí se. Učí. Zdá se, že je to pořád dokola, a ono je, ale na jiné, jemnější úrovni.

    • annapos napsal:

      Děkuji za optimismus mládí, někdy ho potřebuji k cestě dál, někdy, třeba u svých vnuků, ne jen že je mě na obtíž, dokonce mě pobuřuje, také jsem bývala větroplach, jenže to člověk zapomene a pak, ta uvážlivá slova obtěžují zase jiné? A to vyvíjení a učení, je často abstrakce, tedy v očích babky i když v podstatě nejsem skeptik. Hezké dny přeji….Anna

      • avespasseri napsal:

        To víte, uvážlivá slova moc lidí poslouchat nechce :-) Ale podle mě je dobré vždycky vnímat obě strany: jak tu optimistickou, tak tu pesimistickou. Jedna druhou pěkně udržuje v rovnováze…

  3. Pingback: Dobro a zlo (aneb “grey zone” Dexterova života) | Žít je umění

  4. Pingback: Co zcela jistě nemá smysl – 1. část | Žít je umění

  5. Pingback: Tak už jedem do finále… prázdnin a druhého měsíce… | Žít je umění

  6. Pingback: Jen jediný krůček ke štěstí | Žít je umění

  7. Pingback: Rozhodněte se, jaký smysl chcete životu dát! - Život bez hranic Život bez hranic

  8. Pingback: Návraty – Jen jediný krůček ke štěstí | Žít je umění

  9. Pingback: Jen jediný krůček ke štěstí (Návraty 2019) | Žít je umění

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!