Život je otázka priorit, aneb jaký je Vás žebříček hodnot?

Můj manžel říkává, že život je otázka priorit.

Slyšela jsem to už mnohokrát, citovala jsem to už mnohokrát… a přece člověku některé pravdy docvaknou až později (a mnohdy si třeba myslí, že už docvakly, a ještě o něco později zjistí, že: jé, teprve teď docvakly :-))

Já si třeba dlouho myslela, že věci, které bych  měla dělat (protože je CHCI dělat) a u kterých chápu, PROČ je mám dělat (v čem jsou pro mě dobré), nedělám proto, že DOST NEMILUJU.

Sebe, nebo tu danou věc…

U péče o vlastní tělo je to obzvlášť znát. Určitě také víte, jak by to bylo úžasné například:

  • jíst jen samé zdravé věci (kterej hlupák by přece do sebe cpal nějaké sajrajty, haldy cukrů, když přece VÍ)
  • cvičit (kterej hlupák by nechal zakrnět všechny ty svaly, nechtěl cítit ty přívaly endorfinů atd. atd.).
  • O meditacích, čchi-kungu a podobných věcech vůbec nemluvím. Péče o mysl je přece stejně tak součástí péče o tělo jako všechny ty čistě fyzické záležitosti. O psychosomatických chorobách už jste jistě slyšeli….

Kdo by to nevěděl?? Ale řekněte, chováte se podle toho?? :-)

O lásce se pořád mluví. A oprávněně. Tedy pokud se mluví o té opravdové lásce.

Jenže co s tím, když milujete víc věcí?? Kterému partnerovi dáte přednost? Tomu černovlasému, který je tak milý, nebo tomu blonďákovi, se kterým je taková sranda?

A teď babo raď…

Život je prostě otázka priorit… a někdy má holt prioritu něco jiného než péče o tělo. A místo vyčítání si je možná lepší to přijmout…

Pamatujete ještě, co že je Ten jediný krůček ke štěstí? Něco tak jednoduchého, tak primitivního (a přece někdy tak náročného),  něco tak naprosto zásadního (o tom většinou nemáme ani šajnu) – PŘIJÍMAT VĚCI TAK, JAK JSOU!

Co se tedy místo vyčítání přestat honit a pochopit, proč to máte právě tak, jak to máte?? A teprve pak možná přijde ta změna…

Víte, kde jsou Vaše hodnoty? Co má pro Vás prioritu? Proč se tedy rozhodujete tak, jak se rozhodujete??

Kdysi hodně, hodně dávno, ještě na základní škole, na jakémsi kroužku (nejspíš pionýrském??? :-)), jsme dostali seznam hodnot a měli jsme je seřadit podle toho, jak jsou pro nás důležité.

Těmi hodnotami byly: vnitřní harmonie (soulad), moudrost, svoboda, mírový svět, vzrušující život, zralá láska, štěstí, prospěšný život, sebeúcta, spol. uznání, opravdovské kamarádství, rovnost, svět krásy, blaho národa, pocit osobní jistoty, potěšení, pohodlný život, zabezpečení rodiny.

Nevím, jak a proč se to stalo, ale tenhle soupis hodnot se mnou jde od těch 15 let, kdy jsem je poprvé řadila. Napsala jsem si je na jednotlivé papírky a čas od času si na ně vzpomenu (nebo na ně spíš někde při úklidu – nebo hledání něčeho zabordelařeného – narazím) a znovu si je seřadím. Dělala jsem to v 15, 18, 19, 22, 24, 26, 28, 33,  38 a 41 letech.

Je to naprosto unikátní přehled toho, jak se mi během více jak 20 let měnil žebříček hodnot!

Zkuste to také, je to fascinující! (I když v těch 15 už to asi většina z Vás nestihne :-)). Pokud máte odvahu zjistit, v čem se chováte absolutně absurdně, a pak se rozhodnete, že bude lepší žít o něco svobodnější a radostnější život, možná díky tomu, že si uděláte ve svých hodnotách pořádek, pochopíte, co Vás bude na cestě z toho Absurdistánu hnát. Co Vám bude jednou oporou…

Protože, věřte mi, na téhle cestě se rozhodně hodí mít nějakou hodně dobrou oporu :-) 

Zkuste to a napište mi do komentářů (tedy pokud chcete), jak na tom jste. A já Vám pak napíšu ten svůj (to je krásné vydírání, co? :-)) Já si svůj žebříček sestavím taky znovu, ačkoliv od toho minulého řazení neuběhlo moc času. Kdo ví, třeba se mi hodnoty nějak posunuly?

(Soupis mých vlastních hodnot dnes již najdete zde)

Až zjistíte, jaké jsou Vaše hodnoty, dá se s nimi pracovat.

  • Můžete je odkrývat do větší hloubky.
  • Zjišťovat, proč jsou pro Vás tak důležité.
  • Najít tu uzoulinkou hranici mezi tím, kdy se jejich sílou necháte hnát přes největší překážky, ale zároveň na nich nejste závislí…

Já jsem to tak začala dělat v roce 2016 díky PDF magazínu Aves, který postupně – měsíc za měsícem – odkrýval to, co pro měl bylo v daných měsících nejdůležitější. Mé hodnoty a priority (symbolická poselství dětství, SVOBODA, otevřenost, důvěra, vnitřní síla apod.). Když si budete vést deník alespoň v základních bodech, i Vy během roku můžete přijít na to, co je pro Vás zásadní :-)

No a pak to můžete všechno vzít, hodit do kotle, povařit a ukuchtit nějakou super životní změnu :-)) Možná druhým budete připadat jako mimoni, když si budete stát (nezávisle) za svými hodnotami, ale ty hodnoty Vás alespoň nesežerou zevnitř, když se na ně nevyprdnete :-)

Kdyby Vás zajímalo, jak to mimoni mají, tak zavítejte na stránku o tom, jak se vykašlat na to, co nefunguje, a ten život si konečně užít. Jste vítáni :-)

JAK ZMĚNIT SVŮJ ŽIVOT A KONEČNĚ SI HO UŽÍT :-)

 

 

Příspěvek byl publikován v rubrice život se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

21 reakcí na Život je otázka priorit, aneb jaký je Vás žebříček hodnot?

  1. anarvin2013 napsal:

    Já bych hned na první místo dala více hodnot… přeci jen některé priority se tlučou o první post a některé tam spolu krásně žijí :-) jak bude chvilka, vytvořím si tyto papírky také.

    • avespasseri napsal:

      Kdepak, kdepak, tak by to nešlo :-) Taky si vzpomínám, jak jsem nad tím seděla a nemohla se rozhodnout, co má pro mě větší hodnotu. To právě ta zrada hodnot – člověk se musí rozhodnout. Ten milej? Nebo ten, se kterým je legrace? Co je pro mě víc? Člověk chce oboje, ale co si zvolí, když může mít jen jedno?????

  2. Magdaléna napsal:

    :) V péči o tělo mi mluvíš z duše. Je přece krásné ráno vstát, naložit se do vany, na obličej nanést hydratační krém a… Jenže spát o půl hodiny déle se také nejeví vůbec, ale vůbec špatně :)
    Žebříčkem si vůbec nejsem jistá, ale přemýšlela jsem alespoň nad prvními položkami. Myslím, že na vrcholu by byla svoboda, rovnost a pocit osobní jistoty (pokud možno oprávněný pocit)
    .
    Je to zajímavý žebříček. Je mi 17, takže nějaký prostor dopředu by to mohl být…
    Když to promyslím během víkendu, můžu to sem hodit? :)

  3. Sedmi napsal:

    Ja to mam rozdelene na dulezite a ne tolik dulezite… A ty dulezite jsou pro me osobne: harmonie, svoboda, moudrost (ale myslim, ze jedno bez tech dalsich dvou neni mozne), laska, rodina, kamaradi. Ty ostatni jsou mene dulezite z ruznych duvodu. Napriklad ten svetovy mir… to je takova utopie… bylo by to ale hezke ze…, stejne tak svet krasy, rovnost, blaho naroda… hezke idealy, mozna kdyby mi bylo tech 17… uznani mozna prijde na radu pozdeji, ted mi na tom nijak zvlast nesejde, vzrusujici zivot mi nechybi, prospesny zivot, to asi taky pozdeji, osobni jistota v tomhle svete neni prilis mozna si myslim, sebeucta je fajn, ale to nejak neresim (nikdy jsem to moc neresila, asi proto, ze s tim nemam problem)… je to vsechno? :]

    • avespasseri napsal:

      To mi připomíná takový ten pokus pana profesora s kuličkama, kamínkem, pískem, vodou. A pivem. Znáš? Já si to přesně nepamatuju, ale bylo to něco v tom smyslu, že kuličky byly ty základní hodnoty – rodina, přátelé apod. Šlo o to, že když sklenici zacpeme pískem (nedůležité věci), kuličky už se nám tam nevejdou. Zatímco pokud vložíme nejdříve kuličky, vejde se i ten písek.
      Světový mír je pozůstatek komunistického režimu, podle mě. (Hezky si toho vlivu všimla i Magdaléna v komentáři k druhému dílu). Zkus si to poskládat. Člověk si kolikrát myslí, že je mu to jasné, ale když má rozhodnout mezi dvěma rovnocennými, začne mít problém.
      To s tou harmonií, svobodou a moudrostí, to jsi přišla na totéž co já :-)) Jasně, jedno bez druhé není možné, a tím to řazení máme jednodušší :-))))

  4. Pingback: Život je otázka priorit – 2.část | Žít je umění

  5. Intuice napsal:

    Zajímavé zamyšlení. Prima, žes psala od mládí a docela často. Já už toho tolik nestihnu. Ale je fakt, že když si nevím rady, rozdělím papír na dvě části a dopisuji a kalkuluji.

  6. Pingback: Proč mám, sakra, kupovat ty Vánoční dárky?????? | Žít je umění

  7. Pingback: Proměňte svůj život v zázrak (jen 5 bodů to má :-)) | Žít je umění

  8. Pingback: Svět je jiný! | Žít je umění

  9. Pingback: 45. Kde že je ta pomocná ruka?? (Absurdistán 2014) | Žít je umění

  10. Pingback: Kde tedy tu motivaci hledat? Aneb praktické testy na vyzkoušení… | Žít je umění

  11. Pepa napsal:

    Já bych viděl jako nejdůležitější asi tyhle hodnoty: Svoboda, zabezpečení majetku, dobré místo na pracáku (nebo ještě lépe invalidní důchod), dostatek sexu.

  12. Pingback: Najděte si tu svou kotvu na rozbouřeném moři života… | Žít je umění – ENjoy!

  13. Jirka Körner napsal:

    Dobrý večer, chtěl bych se zeptat jak zjistím svůj žebříček hodnoty, nerozumím slovu hodnota, nevím co je pro mě priorita! Je mi 40 let, nemám přátele, nemám vlastní rodinu, nemám vztah, s financemi je to taky bída, asi mám špatné hodnoty, nebo spíš nemám žádné vlastní hodnoty, jak to zjistím a jak to udělat aby to pro mě hodnoty byli!!??? Děkuji

    • avespasseri napsal:

      Dobré ráno, hodnoty jsou různé. Onen seznam je jen výčet z nich. Když tyto hodnoty seřadíte od první po poslední, určujete tím priority těchto hodnot pro Vás. Některá hodnota pro Vás může být důležitější než jiná. Některá třeba pro Vás není důležitá vůbec. Pokud pro Vás něco hodnota není, tak není. To je přijde samo. V některých chvílích mého života pro mě například byla důležitější hodnotou rodina (většinou je to to, po čem člověk zatouží, nebo to, co člověk má a má potřebu o to hodně pečovat). Můžete si s tím seznamem hodnot pohrát jako já tenkrát v 15 letecch (a pak i později). Napsat si je na kartičky a pak začít řadit. Vždycky si vzít dvě kartičky a zeptat se sám sebe – např. o je pro mě důležitější? Svoboda nebo vztahy? Tj. Kdybych si měl vybrat život, kdy budu žít sám a kdy si budu moci dělat co chci, bez toho, že bych musel hledat kompromisy s partnerem, dal bych mu přednost před životem s partnerem? Nebo bych si radši vybral život s partnerkou, protože je pro mě důležitější sdílet vzájemné radost a své starosti, radši chodím do kina apod. s někým než sám apod.? Ta hodnota (svoboda, partnerství), které dám přednost, je mou prioritou. Když podobně projdete všechny ostatní kartičky a budete je porovnávat po dvou, srovnají se Vám do pořadí od té nejdůležitější po tu nejméně důležitou. Nejde o to, co už teď máte (přátele, rodinu, vztah, finance apod.), i když i to svědčí o tom, zda je to pro Vás ta prioritní hodnota či ne, ale o to, co je pro Vás důležité a co ne. Kdybyste si mohl vystavět vlastní život, co byste v něm chtěl mít nejvíc a co nejmíň?? Pokud nemáte ani vztahy ani finance, je docela dobře možné, že pro Vás důležitější něco jiného. Možná to najdete mezi těmi hodnotami, o kterých v článku píšu. Možná můžete hledat testy motivace, které tady na blogu také jsou, ty v podstatě hledají to, co je pro Vás důležité natolik, že Vás to motivuje… tj. i ty se zabývají hodnotami a tím, která z těchto hodnot je pro Vás prioritní. Hodně štěstí, ať si najdete to své!

  14. Jirka Körner napsal:

    Jaký je rozdíl mezi prioritou a hodnotou?

  15. Jirka Körner napsal:

    Dobrý den, je mi 40let a nikdy jsem o nějakych hodnotách nepřemýšlel,je mi 40,žádné děti, nic nevlastnim, naopak dlužím, nemám přítelkyni, nemám žádné přátele, práce která mě neuspokuje,nemám se rád, tak se tak zamýšlim,že nemám jedinou důležitou hodnotu! Kde ty hodnoty můžu najít,na co je potřebuju a jak se s nima pracuje? A jaký je rozdíl mezi prioritou a hodnotou? K čemu jsou dobrè a jak se podle nich může žít? Děkuji

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!