Strečink – ale úplně jiný!

Protahuju se velmi ráda. Nemám problém se začít protahovat i uprostřed hodiny, kterou učím :-) A to nemyslím orlí čchi kung, ale angličtinu :-) To když si uvědomím, že se hrbím a že bych potřebovala protáhnout hrudník. Člověk potom jako by ožije….

Znáte to??

A děláte to taky?? 

Dělám to tak trochu nenápadně, ale přece. Dělávám to někdy i na konci Velkého úsměvu na orlí hodině. Když jsou tam studentíci poprvé, ještě mají tendenci dělat každou „blbost„, kterou udělám. Ne, protažení se není normální součástí této vizualizační praxe :-)

Ale je to takové normální protažení. Statické.

Znáte to dělení na statické a dynamické protahování??

Většinou Vás nikde nic jiného nenaučí. Velmi ráda chvíli jen vnímám, jak se sval uvolňuje a protahuje… a jak jdu do pohybu (předklonu třeba) hlouběji a hlouběji… s každým výdechem…

Ale před pár lety jsou objevila něco úplně jiného a z mnoha důvodů se mi to zalíbilo!

Jmenuje se to resistance stretching a knížka mi kdysi přišla z USA (to bylo ještě bez cla a DPH).

Co je pro mě na resistance stretching tak úchvatného?

  1. Je to nejen protahování, ale zároveň i posilování!
  2.  Je to rozdělené podle meridiánů! (ale nejen těch základních 12 párových, ale má tam přidáno i několik dalších – celkem je to 16 pohybů na 16 meridiánů), takže to krásně zapadá do mého způsobu uvažování (jak můžete z tohoto blogu vidět)
  3. Každý meridián je spojen i s určitým fyzickým, emocionálním či přímo duchovním problémem (to už tak u čínské medicíny bývá…), a tak když se zaměříte na protažení určitého meridiánu (určitě svalové skupiny), odrazí se to nejen na pouhém protažení svalu :-) Jo a není to teorie, autor (a další) to s údivem sami na sobě zjistili, čím víc se tomuto druhu protahování věnovali… 

Od té doby, kdy jsem tento druh protahování zkoušela naposledy už napsal autor tohoto protahování – Bob Cooley – další knihu. Nevím, jestli se v ní nacházejí jiné způsoby protahování než v té původní, nicméně když se podíváte na jeho stránky The genious of flexibility a případně se na měsíc přihlásíte – první měsíc je zdarma – do online programu, kde najdete různé druhy protahování všech 16 meridiánů pro začátečníky, středně pokročilé i pokročilé (videa, fotky, popisy toho co, proč a jak), zjistíte, že se za těch pár let pár věcí změnilo. Třeba i některé protahovací cviky jsou jiné…

Ale řekla bych, že k lepšímu…

U některých protahovacích cviků prostě radši ležím, než klečím (třeba u protahování přední strany stehen a meridiánu žaludku) :-) a nové cviky toto umožňují :-)

Nicméně na tomto videu můžete právě ten původní cvik (spolu s dalšími) vidět. Sám autor tam některé věci pěkně vysvětluje:

Je to tedy ale pekelně náročné. Protahuji Vám kolikrát takhle nohy… a na konci mě sakra bolí ruce :-) 

A to je přesně to, co jsem potřebovala! Protáhnout i posílit zároveň! A hlavně ruce! Při protahování nohou totiž rukama často kladete noze odpor a když to ty samé ruce zkouší 6x u každé nohy…

No, umíte si to představit sami…

Ale protože principem tohoto protahování je to, že sval, který protahujete, musí zároveň tomu protažení klást odpor a Vy jdete při protahování jen tak daleko, jak Vám síla (a tedy odpor) protahovaného svalu dovolí, zároveň při protahování daný sval i posilujete! (Ačkoliv to ještě není „to ono“ posilování, protože i v tomto systému existuje pohyb, kterým daný sval vysloveně posílíte…).

Pravda je, že když jsem tento druh protahování zkoušela před lety poprvé, zaujal mě i tím, jak rychle se sval na zadní straně nohou tímto způsobem protáhl… 

Nikam se neženu. Tenhle systém mi to ani nedovoluje. Mám radost z toho, že 1x denně chvíli věnuju vlastnímu tělu (moje svaly dovolí prostě jen to, co právě zvládnou, co se pružnosti i síly týká) – někdy i pouhých 5-10 min. – a jen doufám, že než celý ten systém důkladně prozkoumám, bude to lepší a lepší. A budu mít pružné a silné i svaly o kterých ani nevím, že je mám :-) A snad to tentokrát už i vydržím déle než minule :-)

Zatím mi to přijde jako velmi geniální a velmi systematicky vymakaný systém. A systematičnost (a prozkoumávání „terénu„), to je moje! Budu zkoušet dál jednotlivá protahování a podám reference, jestli je to ještě geniálnější, než jsem si myslela, nebo se mi to všechno jen tak zdálo :-)

Ju? (jak tu lidé v Brně neochvějně říkají :-))

 

Příspěvek byl publikován v rubrice V pohybu se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 reakcí na Strečink – ale úplně jiný!

  1. Sedmi napsal:

    Díky za tip, jdu to zkouknout :-)

    • avespasseri napsal:

      Má zkušenost z minule zní: „nemusí pršet, stačí když kape“ :-) Tj. dva, tři protahovací cviky a šlus :-) To mám ještě asi z dob, kdy jsem se zabývala návyky :-) Hlavně to chce asi vytvořit nejdřív nějaký úvodní rituál, něco, kudy už do toho člověk postupně vpluje, když ho to chytne :-) Tak zkouším a uvidím :-)

  2. Lenka K. napsal:

    Děkuji za tip! A pěknou neděli přeju!

  3. Pingback: 28. Jahodový ráj a hledání motivace | Žít je umění – ENjoy!

  4. Pingback: Dokonalý ranní rituál! | Žít je umění – ENjoy!

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

