Jak k Vám promlouval březen? A jak ke mně?

(photo credit: PpYukShing)

(photo credit: PpYukShing)

Na konci února jsem uveřejnila článek Únorový výkřik do března a hodně naléhavě jsem se ptala, zda bude aspoň on lepší??

Než únor (ten děsuplný měsíc plný náročných úkolů).

Než leden (ten adrenalinový měsíc, který mě šupem hnal k čínskému doktorovi).

No a co myslíte?? Jak to dopadlo??

Březen byl měsíc, ve kterém jsem se zabývala vzdorem (chci být přece svobodná, ne?), nedostatkem víry (a důvěry v chod událostí… chci přeci, aby to vše klapalo jak JÁ chci, ne?), závislostí (no jistě, nejlepší je závislost na vlastní svobodě) a o různých koncích.

Můj vzdor je mnohdy příslovečný. Už jako dítě jsem chtěla mít věci podle sebe. Naučila jsem se nevzdorovat na úkor druhých. Ale zato dokonale umím vzdorovat chodu věcí a tomu něčemu uvnitř sebe, co mi říká „tohle fakt není dobrý„. A just, jsem přece svobodná ne? Také umíte takhle vzdorovat? Nebo spíš pěkně posloucháte, co Vám kdo řekne? Pro jistotu? Protože být svobodný, to je sakra umění! Jenže když už jsme se narodili do té části zeměkoule, kde pro nás spousta lidí tu svobodu s nasazením vlastních životů vybojovala, co jiného se učit prožívat??

  • A tak jsem první březnový týden věnovala vzdoru v článku Vzdoru zdar. A ten týden jsem zjistila (poté, co jsem se dostala na to příslovečné dno, o kterém jsem také psala), že vyčítat něco učitelům je nefér (ať už jsou živí, nebo jsou to jen životní lekce), chovat se vůči učitelům vzdorovitě je taky nefér (jako žák je to super, ale už jste někdy učili skupinu vzdorovitých žáků??? Já jo :-)). A už vůbec ne proto, že tím chcete zakrýt své slabosti… svůj strach z hodnocení druhými… svůj strach být sám sebou. A dostalo se mi jedné dobré rady :-)
  • Druhý březnový týden byl slavnostní. Slavila jsem jeden rok od chvíle, kdy jsem v hlubokém zoufalství napsala svůj první velmi otevřený mail… a dostalo se mi naprosto neočekávané odezvy. V ten okamžik jsem strčila hlavu do té krokodýlí tlamy (to kdybych tušila, určitě bych ten mail nenapsala!), na povrch vyplula spousta potlačovaných děsivých existenciálních strachů, a spousta velmi mocných tužeb… a těm strachům jsem musela čelit a těch tužeb a hodnot se jednu po druhé vzdávat. Už jste něco podobného někdy zažili? Pak víte, že není lehké nehledat v těch chvílích pevnou půdu pod nohama v tom, co je Vám důvěrně známé, ale opravdu svobodně se rozletět…a navíc tam, kde to neznáte vůbec. Učila jsem se tomu, že navzdory všemu, čemu jsem se chtěla vyhnout, navzdory všem strachům a nejistotám, je vše přesně tak, jak má být.

A stejně jako ten týden slavnostně začal, slavnostně i skončil… další velkou změnou a zásadním životním rozhodnutím… zas o krůček dál ke skutečné svobodě! K poznání, že o to zásadní nikdy nepřijdu a že to, co potřebuju, ke mně vždy přijde… když tomu ponechám ten prostor. Ten článek je vůbec takovým manifestem, obsahujícím několik zásadních bodů, které mi připomínají, co je pro tu mou svobodu nutné dělat! Co je ta jediná skutečná ochrana. Jakých 5 věcí fakt nedělat. Proč vynechat ze slovníku slovo Měl by. A že vše je jen hra – jen zrcadlo – a že je hloupost se do ní zaplétat.

  • Třetí týden byl o závislosti a feťákovi v nás, který pro své závislosti zapomíná na to, co mu může přinášet tu opravdovou radost a štěstí. Který se nechal všemi těmi pitomými náhražkami spoutat. A o tom, že největší závislostí je závislost na vlastních přesvědčeních. Asi nejzásadnějším ponaučením toho týdne bylo toto:

Poodstoupit na chvíli ze své pozice a svého úhlu pohledu a nikdy se nebýt jistí, že rozumíme tomu, co ten druhý říká, protože to, jak si jeho slova a chování vykládáme, filtrujeme skrze vlastní způsob uvažování!

Předtím, než jakkoliv zareagujeme, bychom se  měli ujistit, že opravdu reagujeme na daného člověka a ne na své představy o něm!

  • A celý měsíc končil článkem Končíme! Poznáním, že nikdy není třeba obviňovat nic vnějšího, že vina nespočívá tam, ale třeba v prostém strachu, že spor ohledně nich může zasadit semínko rozporu ve vztazích, kterých si vážíte. Že je neustále potřeba klást důraz právě na to, jak skloubit respekt k sobě i k druhým. Protože to respekt je základem trvání vztahu nebo jeho rozkladu. Ten týden jsem se naučila další lekci:

Naučila jsem se, že důležité je přijímat (a někdy i odpouštět) potřeby druhých lidí a zároveň přijímat (a také sám sobě odpustit), že vůbec i já nějaké potřeby mám.

A také jsem se naučila, že je ve mně i větší závislost než ta z minulého týdne, o které jsem si myslela, že když tu vyřeším, bude dobře. Ne. Opravdu mi pomůže teprve když budu opravdu respektovat sama sebe… včetně vlastního těla. Teprve pak to všechno může skončit. Všechno to trápení, to bojování, to hledání. To bylo to poselství pokojného bojovníka a také všeho toho, co mi ten týden přišlo do cesty…

A jak ke mně tedy promlouval březen? Celkem vlídně mi vštěpoval, že nemám vzdorovat, ale důvěřovat chodu věcí, že se nemám chovat nefér, ale dávat si pozor na filtry svého uvažování, a že bych už fakt mohla skoncovat s tím, jak sama sebe dost nerespektuju… a dopřát si trochu skutečné svobody!

Tak uvidíme, co na to duben… i jeho tématem bude ještě vše, co podporuje a brání svobodě! Ač se to třeba nezdá, jaro a čínský prvek dřeva s jeho svobodným zazelenáním a rozkvětem tu už (a stále ještě) máme!

Příspěvek byl publikován v rubrice Absurdistán 2015 se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Jedna reakce na Jak k Vám promlouval březen? A jak ke mně?

  1. Pingback: Jak čelit strachu, jak být opravdu svobodná a jak opravdu milovat? | Žít je umění

Chcete něco říct? Prosím. Líbilo se? Hej, potěší mě, když to budu vědět :-) Like :-) Líbilo se strašně moc? Sdílejte, lidi, sdílejte! Díky!

